Topprekrytering vill skapa starka samarbetsinitiativ

Porträtt av man.
LINXS:s nye föreståndare Trevor Forsyth är övertygad om att forskare från hela världen på sikt kommer att kunna utnyttja de starka forskningsinfrastrukturerna som finns i Sverige. Foto: Kennet Ruona

Samarbete mellan tre fakulteter – medicinska, naturvetenskapliga och LTH – har banat väg för topp­rekryteringen Trevor Forsyth.
Som ny föreståndare för LINXS drivs han av tvärvetenskaplig forskning och miljöer som utvecklas genom samarbete över fakultetsgränserna, som MAX IV och ESS.

Trevor Forsyth ska leda utvecklingen av LINXS, Lund Institute of advanced Neutron and X-ray Science. Han rekryterades från neutronanläggningen Institut Laue-Langevin (ILL) i Grenoble, Frankrike, där han var med och startade och utvecklade en forskargrupp som arbetade med livsvetenskaper.

Engagera unga forskare

Trevor Forsyth menar att framtiden handlar om att engagera unga forskare, nästa generations ledare och de som enligt honom kan dra mest fördelar av forskningsanläggningarna.
– Sverige har goda förutsättningar vad gäller att bana väg för genombrott inom ett brett spektrum av vetenskapliga områden. Men det kommer att kräva engagemang och en vilja att skapa starka samarbets­initiativ, både nationella, och internationella, säger han.

Utveckla ny forskning

Tillsättningen är ett led i universitetets åtagande att utveckla ny forskning med hjälp av synkrotronljus- och neutrontekniker, samt andra tekniker som är viktiga komponenter i tvärvetenskaplig vetenskap. Samtidigt tillträder Trevor Forsyth som professor i biofysik vid Medicinska fakulteten, där han fortsätter sin forskning med fokus på hälsa.
Som föreståndare för LINXS vill ­Trevor Forsyth verka för att etablera en stark forsknings- och samverkansmiljö kopplad till MAX IV och ESS. Dessutom vill han utveckla samarbete med andra nationella universitet och forskningsinstitut, liksom med internationella världsledande anläggningar.

Ingen nykomling

Trevor Forsyth är ingen nykomling på LINXS. Sedan en tid tillbaka är han involverad i ett av institutets forskningsteman. Med sig in i arbetet har han viktiga erfaren­heter av att främja tvärvetenskaplig forskning.
Han är övertygad om att forskare från hela världen på sikt kommer att kunna utnyttja de starka forskningsinfrastrukturerna som finns i Sverige, något som kommer att säkerställa avkastning på de investeringar som har gjorts.
– Men det kräver initiativ för att koppla ihop olika forskningsinstitut, rekrytering av unga forskare och forskningsledare, utbyte av kompetens, samt att vi utnyttjar möjligheter att överföra tekniker som kan gynna nationella och internationella prioriteringar, säger han.

LINXS

LINXS står för Lund Institute of advanced Neutron and X-ray Science och är ett institut som verkar för att stärka neutron- och synkrotronljusbaserad forskning, skapa nationella och internationella forskningsnätverk och attrahera världsledande forskare. LINXS är en plats för att utforska nya idéer och forsknings­frågor, diskutera metoder och tillvägagångssätt samt träffa och samarbeta med forskare från olika discipliner och organisationer, och från olika delar världen.
LINXS är öppet för alla forskare vars arbete kan utvecklas med hjälp av synkrotronljus- och neutron­metoder.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English