Underskott på hundra miljoner i universitetets budget

Exteriör vit byggnad. Foto.
Lunds universitet menar att Sverige behöver ett förenklat system för finansiering av forskning och innovation. Foto: Kennet Ruona

Universitetets omsättning väntas nå tio miljarder i år. Samtidigt ­redovisar alla fakulteter ett under­skott i sina budgetar för 2023.

Universitetet påverkas av inflation och höjda priser. När universitetsstyrelsen klubbade igenom årets budget tidigare i år kunde man konstatera att den visar ett underskott på hundra miljoner kronor. Merparten av de pengarna, 90 miljoner, utgör ett underskott inom forskning medan resterande tio miljoner är underskott inom utbildning. Samtliga fakulteter redovisar ett underskott i sina budgetar i år.

Mot tio miljarder i omsättning

Förra året landade omsättningen på 9,9 miljarder och de externa bidragen ökade med nästan 300 miljoner kronor jämfört med året före. I år räknar man med att universitetet för första gången passerar tio miljarder i omsättning.

Rektor Erik Renström har på sin blogg lyft fram tryggheten i att universitetet har en buffert i form av myndighetskapital som gör att planerade satsningar trots ekonomiskt ansträngda tider kan bli verklighet.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English