Universitetets regalier visas på Historiska museet

Man som står bland stora pappfigurer. Foto
Göran Larsson, ordförande i Historiska museets styrelse, bland utställningens fiktiva studenter från olika epoker. Foto: Petra Francke

Den sista maj öppnade utställningen ”Lunds universitet – historia och historier” på Historiska museet. I minst ett och ett halvt år framåt kommer universitetets regalier att kunna beskådas av allmänheten.

Regalierna, det vill säga silverspirorna och de två försilvrade nycklarna som skänktes i samband med invigningen 1668 ställs ut tillsammans med rektorskedjan som inte är av lika tidigt datum. Dessutom biskop Peder Winstrups vinkanna som kan ha kommit till användning när kung Karl X Gustav besökte Lund och biskopen kort tid efter freden i Roskilde 1658.

– Det var då som biskopen för första gången ventilerade tankarna på ett universitet i Lund. Han trakterade säkert kungen med vin ur den här kannan, så det är ett ikoniskt föremål, berättar Göran Larsson, ordförande i Historiska museets styrelse och vice ordförande i Lunds universitetshistoriska sällskap.

– Detta är första gången som allmän­heten får se de här unika föremålen tillsammans och får berättelsen bakom dem, så att de sätts in i sitt sammanhang.

Fiktiva studenter guidar besökaren

Efter grundandet vandrar besökaren vidare och serveras universitetets historia kronologiskt. Ett inslag i utställningen blir de fiktiva historiska studenter som i sig utgjorde en liten utställning vid universitetets 350-års­jubileum.

Vägen fram till invigningen har inte varit spikrak. När den universitetshistoriska utställningen försvann från Lindforska huset på Kulturen var tanken att bygga upp en permanent utställning på andra våningen i Kungshuset. Den planen skrinlades när det blev beslutat att Kungshuset skulle byggas om för universitetsledningen och dess staber. Efter det var planen en utställning i Universitetshuset, men det blev inte heller verklighet.

Hoppas på permanent utställning

– Det här är en tillfällig utställning som håller åtminstone hela 2023. Jag hoppas att den väcker intresse både bland allmänheten och inom universitetet så att vi kan få en permanent universitetshistorisk utställning i framtiden, säger Göran Larsson.

Utställningen finansieras av Lunds universitet tillsammans med Lunds universitetshistoriska sällskap. I samband med historiedagarna i Lund arrangeras den 5 juni en visning. Fler visningar följer längre fram. Aktuell information finns på Historiska museets hemsida historiskamuseet.lu.se.