Utbyggt palmhus kräver nya miljoner

Framtidens växthus i Botaniska trädgården i Lund enligt arkitekten. Illustration.
Så här är de ombyggda växthusen tänkta att se ut. Illustration: White arkitekter

På mindre än två år har det blivit 21 miljoner kronor dyrare att bygga om palmhuset i Lunds universitets botaniska trädgård. I den nya kalkylen uppskattas totalkostnaden till 80 miljoner kronor. Startskottet för ombyggnaden senareläggs, arbetet påbörjas nästa år och beräknas pågå i ett och ett halvt år.

Statens fastighetsverks nya kalkyl för palmhuset och intilliggande utrymmen är drygt 13 miljoner högre än den från hösten 2021, en kalkyl som redan då innebar en fördyring med 8 miljoner kronor.

Av de 13,2 miljoner kronor som nu kräver finansiering planerar Statens fastighetsverk att bidra med 4,5 miljoner, Crafoordska stiftelsen med 5 miljoner och universitetet garanterar 3,7 miljoner kronor ifall det inte går att hitta andra externa finansiärer.

Kostnader bakom förseningen

Ragnar Stenport på Statens fastighetsverk är projektägare. Enligt honom beror senareläggningen av byggstarten på de ökade kostnaderna. Att priset beräknas stiga med mer än 13 miljoner kronor beror i sin tur på att material- och entreprenadkostnaderna skjutit i höjden. Bland annat har viktiga byggkomponenter som stål och glas blivit mycket dyrare. Men kostnadsökningarna märks överallt, på installationsarbeten och andra delar också, berättar Ragnar Stenport.

– Det har tagit lite tid att övertyga beslutsfattarna om den här kostnadsökningen, så det är väl en förklaring till att vi ser en byggstart först 2024.

Arbetet med det nya palmhuset ska enligt planen ta ett och ett halvt år. När det står klart ska takhöjden vara tre meter högre, till glädje för den sällsynta kottepalmen som behöver mer utrymme. Ombyggnaden omfattar också en ny entré samt en ändamålsenlig utställningslokal och butik.

Växterna ska skyddas

Tillsammans med Botaniska trädgården kommer Statens fastighetsverk att göra allt för att skydda växterna under ombyggnaden. Många kommer att flyttas, men inte alla.

– En del av arbetet är årstidsberoende och det måste vi anpassa så att det fungerar för växterna. Fönstret är ganska smalt, det är några sommarmånader då delar av arbetet måste göras, säger Ragnar Stenport och fortsätter:

– Grunden för hela ombyggnaden är att underhållet är eftersatt och att byggnaden behöver rustas upp.

De lägre växthusen som sticker ut som vingar från palmhuset ska också renoveras. Till det underhållsarbetet har regeringen avsatt 70 miljoner kronor.