Välkommen donation till juridisk forskning

Porträtt på man och kvinna.
Lena och Rune Lavin. Foto: Sara Egelberg

Goda tider för lägenhets- och husförsäljning gjorde det möjligt för Rune Lavin att ge tillbaka till Juridiska fakulteten som han tycker alltid har behandlat honom med den största välvilja. En forskningsstiftelse i hans och hustru Lenas namn med ett grundkapital på sex miljoner kronor har nyligen bildats.

Rune Lavin kom till Lund som student på 60-talet och har trots uppdrag som regeringsråd i Stockholm aldrig släppt kontakten med sin fakultet. Han undervisar fortfarande och under större delen av 80-talet var han dessutom dekanus för Juridicum. Pengar, säger han, har det alltid varit ont om.
– Särskilt till forskningen som inte har så många källor förutom de anslag vi får från statsmakten, säger han.
Själv är han professor både i förvaltningsrätt och i socialrätt, och han var den förste innehavaren i landet på bägge och även i Norden på den senare. Rune Lavin har dock inga sär-skilda önskemål om inriktningen på forskningen som ska premieras med anslag från hans stiftelse.
– Bara att den ska bedrivas vid Juridiska fakulteten här i Lund, säger han.
Hur stora summor som kan utlysas är beroende av hur de fonder som stiftelsekapitalet har investerats i utvecklas. Men Rune Lavin tror att det kan handla om mellan 350 000 och 400 000 kronor om året. Stiftelsens styrelse har haft sitt första sammanträde och en utlysning kan vara på gång redan nästa år.