Tobias, Account Strategist på Google
Tobias minns att han under sin utbildning tänkte att han hellre ville vara den kreativa personen som skapar siffrorna genom innovativ marknadsföring än den som räknar på och redovisar årets resultat.
Vad läste du när du studerade vid Lunds universitet och varför valde du just den utbildningen?
Jag inledde mina studier genom att läsa ekonomie kandidatprogrammet då jag alltid har varit intresserad av ekonomi och företagande. Utbildningens bredd passade mig väldigt bra eftersom jag inte var säker på vilken inriktning inom ekonomi jag ville fördjupa mig i. Väl under studierna insåg jag att jag ville specialisera mig i marknadsföring, och då var den populära magistern International Marketing & Brand Management ett naturligt val. Jag minns att jag tänkte att jag personligen hellre vill vara den kreativa personen som skapar siffrorna genom innovativ marknadsföring än den som räknar på och redovisar årets resultat.
Visste du vad du ville bli när du sökte till universitetet?
Jag var säker på att jag ville göra något inom företagande och näringsliv, men jag hade inte bestämt mig för vilken bransch eller område när jag började studera. Därmed var ekonomie kandidatprogrammet perfekt för mig då jag fick möjlighet att studera många olika kurser inom ekonomi och företagsorganisation. Jag hade mina aningar om att jag förmodligen ville arbeta med något entreprenöriellt och kreativt såsom marknadsföring, vilket utbildningens innehåll sedan hjälpte mig att bekräfta.
Vad arbetar du med idag?
Idag arbetar jag som Account Strategist på Google. Man kan säga att min roll är en kombination av försäljning och konsult inom digital marknadsföring. Jag hjälper företag på den svenska marknaden att utveckla sin digitala marknadsföring inom Google Ads, i kanaler såsom YouTube och Google Search.
Hur ser en dag på jobbet ut för dig?
Jag inleder min dag genom att äta frukost på kontoret. På Google är vi bortskämda med god frukost och lunch, vilket jag tycker är en fantastisk förmån. Därefter går jag igenom min mail och förbereder dagens möten. Jag har både interna och externa möten varje dag. Under mina kundmöten presenterar jag data och analyser på hur jag kan hjälpa mina kunder att utveckla sin marknadsföring för att nå sina mål, vilka kan innebära lösningar för att öka företagets omsättning eller stärka sin varumärkeskännedom. Varje vecka har jag även ett möte med min chef där vi har en dialog om hur jag kan utvecklas som säljare.
Faktaruta: Tobias Hansson Ehrs
Ålder: 26 år
Kommer från: Malmö
Bor nu: Dublin
Jobbar som: Account Strategist på Google
Utbildning: Ekonomie kandidatexamen och MSc International Marketing & Brand Management
Examensår: 2018
Vad hände sedan?
Läs intervjuer med Pontus och andra före detta studenter.