Elevernas enda chans att resa genom tid och rum - legitimeringsgrunder för litteraturläsning i år 9 samt produktionen av dem
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med uppsatsen har främst varit att undersöka hur svensklärare för år 9 motiverar litteraturläsning för sina elever samt att studera var produktionen av legitimeringsgrunderna för litteraturläsning finns. Undersökningen visar att flera forskare ställer sig kritiska till att attribuera litteraturläsningen en självklar nytta. Tre av de fyra tillfrågade lärarna i undersökningen anser dock att det är självklart att man ska läsa litteratur i skolan och har stor tilltro till ?den goda litteraturen?. Undersökningen visar också att nya forskningsrön kring legitimeringarna inte når lärarna i den takt som de produceras bland forskare och kritiker och en teori är att lärarna hade behövt mer fortbildning för att bättre kunna utveckla svenskämnet.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2008
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 187 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- General and comparative literature
- svenskläraruppdraget
- fortbildning
- litteraturläsning
- legitimeringsgrunder
- Allmän och jämförande litteraturvetenskap
Handledare
- Kerstin Bergman