Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Why did Sony dominate? : The 6th Generation Video Game War

Författare

  • Thomas Sunhede

Summary, in English

Between the years 1998 and 2008 four contenders battled for the home video game industry's 6th generation. First out were SEGA with their Dreamcast, followed by Sony's PlayStation 2, Nintendo's GameCube and Microsoft's Xbox. Pretty soon the PlayStation 2 executed their first opponent from SEGA and after that it was practically a solo race. What did Sony do to control two thirds of the home video console market' And what did the others do wrong?

Avdelning/ar

Publiceringsår

2008

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Technology and Engineering

Nyckelord

  • video game wars
  • sixth generation of video games
  • Microsoft Xbox
  • Nintendo GameCube
  • SEGA Dreamcast
  • Sony PlayStation 2
  • Teknik
  • Technological sciences

Handledare

  • Lars Larm