Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Den svenska skolgrammatikens förhållande till språkvetenskapen: en granskning av hur satsläran framställs i läroböcker för grundskolans senare årskurser

Författare

  • Kristina Palm

Summary, in Swedish

Syftet med uppsatsen är att granska framställningen av satslära i fem läroböcker som i dag används i grundskolans senare årskurser. Två av dessa är renodlade grammatikböcker medan tre är icke renodlade grammatikböcker.

Min metod är undersökande/klassificerande, och jag jämför mitt resultat med två tidigare studier av grammatikavsnittet i läroböcker.

Resultat visar att de renodlade grammatikböckerna skiljer sig från de icke renodlade genom att upprepade gånger ha en ansats i beskrivningssättet som samspelar med "normen", dvs. den språkvetenskapliga beskrivning av det svenska språket som representeras av t.ex. Svenska Akademiens grammatik (1999). De framställningar av satslära som står närmast normen är också vid en del tillfällen inkorrekta och vid flera tillfällen motsägelsefulla. Resultatet uppvisar både likheter och skillnader med mitt jämförelsematerial.

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Grammatik
  • Skolgrammatik
  • Grammatikundervisning
  • Satslära
  • Läroböcker
  • 'Grundskolans senare del'
  • Språkvetenskap
  • Grammar
  • 'Grammar in school'
  • 'Teaching grammar'
  • Syntax
  • Textbooks
  • 'Comprehensive school'
  • Linguistics
  • Scandinavian languages and literature
  • Nordiska språk (språk och litteratur)

Handledare

  • Gunlög Josefsson