"Jag ska berätta en stund i boken om hur jag upplever att de i boken känner lycka"
En undersökning av den relationella strukturen i berättande och argumenterande texter i grundskolans årskurs 9
Författare
Summary, in Swedish
I uppsatsen jämförs årskurs 9-elevers berättande och argumenterande texter med syftet att ta reda på om eleverna vid grundskolans slut har lättare inom den ena genren än den andra att skriva självbärande, genretypiska texter. I analysen av texterna undersöks hur de verkar mot sin omgivning intertextuellt, genom att matchas mot uppställda genreprototyper, och interpersonellt, genom en analys av textrösterna. Resultatet visar att de elever som normalt är högpresterande inom svenskämnet behärskar den interpersonella strukturen i båda texttyperna men har när det kommer till argumenterande texter bristande textkunskaper. Vad gäller de elever som normalt är svaga inom ramen för svenskundersvisningen uppvisas brister såväl intertextuellt som interpersonellt inom båda texttyperna.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 312 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- argumenterande
- elevtexter
- berättande
- skolskrivande
- genrer
Handledare
- Jan Svensson