"Jag kommer aldrig att prata som en svensk" : åtta vuxna inlärares syn på sin svenska
Författare
Summary, in Swedish
Uppsatsen fokuserar på några vuxnas erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk. Syftet är att undersöka hur vuxna inlärare upplever sin egen svenska idag, vilka faktorer de tillskriver sitt resultat och om de idag känner sig motiverade att fortsätta studera svenska.
Metoden är kvalitativ i form av åtta halvstrukturerade intervjuer med kvinnliga informanter i åldrarna 35 till 49. De har bott i Sverige mellan 10 och 26 år och har påbörjat sin inlärning i vuxen ålder.
Undersökningen visar att en känsla av otillräcklighet med det uppnådda resultatet i svenska råder i olika grad bland informanterna. Både positiva och negativa resultat tillskrivs olika interna, externa, stabila, ostabila faktorer i enlighet med attributionsteorin. Motivation att fortsätta studera svenska är i princip obefintlig hos informanterna. Ett samband mellan faktorer bakom resultat i svenska och dagens motivation kan svårligen noteras bland informanterna som grupp.
Metoden är kvalitativ i form av åtta halvstrukturerade intervjuer med kvinnliga informanter i åldrarna 35 till 49. De har bott i Sverige mellan 10 och 26 år och har påbörjat sin inlärning i vuxen ålder.
Undersökningen visar att en känsla av otillräcklighet med det uppnådda resultatet i svenska råder i olika grad bland informanterna. Både positiva och negativa resultat tillskrivs olika interna, externa, stabila, ostabila faktorer i enlighet med attributionsteorin. Motivation att fortsätta studera svenska är i princip obefintlig hos informanterna. Ett samband mellan faktorer bakom resultat i svenska och dagens motivation kan svårligen noteras bland informanterna som grupp.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 179 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- motivation
- andraspråksinlärning
- attribution
Handledare
- Marit Julien (Universitetslektor)