Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hur läser mottagaren? Effekter av klarspråk i läsning

Författare

  • Mikael Berger

Summary, in Swedish

Klarspråk är ett språkligt koncept som myndigheter kan tillämpa i syfte att göra sina texter vårdade, enkla och begripliga. På så sätt antas myndigheten kunna uppnå kraven i Språklagen. I denna uppsats testar jag effekter av klarspråk på ett nytt sätt: genom ögonrörelsemätningar och två typer av intervjuer studerar jag samspelet mellan en specifik typ av mottagare och en specifik typ av myndighetstext. Denna studie ska alltså ses som en förstudie i vilken jag använder en ny metodkombination för att testa om och hur en kombination av några utvalda klarspråksråd påverkar mottagarens observerbara läsmönster, läsförståelse och läsupplevelse.
Sammanfattningsvis antyder resultaten följande: (i) ögonrörelsemåtten gav inga säkra utfall; (ii) svaren från förståelsefrågorna är mycket osäkra; (iii) resultaten från intervjuerna indikerar dels att vissa av de utvalda klarspråksråden tycks påverka läsarens läsmönster, dels att annat än de utvalda klarspråksråden också tycks påverka läsarens läsmönster; (iv) metoden bidrar därmed till insikter om vad klarspråk är och kan vara ur ett mottagarperspektiv; (v) intervjuerna ger också en vag indikation på att klarspråk genererar en positiv läsupplevelse, dvs. att läsaren bedömer att läsbarhet (och i viss mån även förståelsen) förbättras genom de klarspråkligt omarbetade textvarianterna

Avdelning/ar

  • Master's Programme: Language and Linguistics

Publiceringsår

2016

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för masterexamen (Två år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Klarspråkseffekter
  • läsning
  • läsupplevelser
  • offentlig svenska
  • myndighetstext
  • Språklagen
  • ögonrörelsemätning

Handledare

  • Anna W Gustafsson (PhD)