Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Bärnstenskusten" : Hur Kaliningrad marknadsförs med anledning av fotbolls-VM i Ryssland 2018 och det skiftande säkerhetspolitiska läget

Författare

  • Johanna Svenson

Summary, in Swedish

Föreliggande uppsats kommer att undersöka hur regionen tillika staden Kaliningrad – idag tillhörande Ryska federationen, historiskt tillhörande Ostpreussen och Tyskland – marknadsförs av fyra olika kategorier aktörer med anledning av FIFAs arrangerande av fotbolls-VM i Ryssland sommaren 2018. Främst är det staden framför regionen som kommer att undersökas. Uppsatsen ämnar med detta söka utöka förståelsen för hur städer marknadsförs med hjälp av olika strategier, begrepp, diskurser och metoder från nämnda aktörers sidor, i en kontext av extern marknadsföring med turism-industrin som målgrupp. I detta fall råder speciella omständigheter då det är Kaliningrad som skall undersökas. Dessa omständigheter tillhör det utrikespolitiska samt säkerhetspolitiska spektrumet – ett av syftena är att se om detta på något sätt syns i marknadsföringen. Det teoretiska perspektivet vilket appliceras på undersökningen är det engelska begreppet city branding, från Keith Dinnies verk ”City branding – theory and cases”. Detta används för att belysa innebörder i de diskurser och marknadsföringsstrategier vilka undersökningen utkristalliserar vid närläsningen av analysmaterialet. Metoden som används är diskursanlays, och således skall de utkristalliserade diskurserna även analyseras. Den huvudsakliga frågeställning vilken uppsatsen söker adressera är: Hur får olika aktörer människor att åka till en region som ”egentligen” utgör en fara? Hur säljer dessa olika aktörer regionen som värd att besöka, när det säkerhetspolitiska läget säger något helt annat? Undersökningen påvisar att vissa diskurser är vanligare förekommande än andra i marknadsföringen och att det i många fall finns gemensamma nämnare mellan olika aktörer, alltså att de använder sig av samma diskurs eller samma sorts diskurs, men att de olika aktörerna oftast nischar sig på vissa sätt med hjälp av vissa uttryck eller marknadsföringsstrategier. Undersökningen påvisade också att ingen av de undersökta aktörerna nämnde något om utrikes- och säkerhetspolitiken – ens i varnande syfte – utan snarare hade som mål att på olika sätt öka turismen i området.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2018

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences
  • Cultural Sciences

Nyckelord

  • Kaliningrad
  • branding
  • discourse analysis
  • tourism
  • international relations
  • europastudier
  • European Studies
  • Football
  • fotball

Handledare

  • Tomas Sniegon