Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att kunna trots allt : en kvalitativ intervjustudie om skrivundervisning i svenskämnet för flickor med ADHD

Författare

  • Anna Mathisen

Summary, in Swedish

Studiens syfte är att undersöka hur svensklärare arbetar med skrivundervisning generellt och hur svensklärare arbetar specifikt för att stötta flickor med ADHD. Datainsamlingen skedde under hösten 2020 genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer över Zoom. Antalet svarande var tre lärare från högstadieskolan och en lärare från gymnasieskolan. Svaren jämfördes och ställdes mot varandra. Resultaten är presenterade i tematisk ordning. I resultatet framgår det att samtliga lärare arbetar efter cirkelmodellen. Det framgår också att lärarna har
erfarenheter av att symtombilden för flickor med ADHD kan vara väldigt olika från individ till individ men att majoriteten av de intervjuade lärarna har behövt hjälpa flickorna med att tydliggöra arbetet genom delmål, checklistor och strukturerad undervisning. Resultaten analyseras och diskuteras sedan i diskussionen i förhållande teorier om lärares praxis och skrivutveckling. Slutsatsen är att lärarna behöver ha ett flexibelt förstående och kunskapsbaserat förhållningssätt till flickorna i skrivundervisningen. Flickorna kan särskilt gynnas av en lugn, mer avskild arbetsmiljö, att arbeta i mindre grupper samt att tillsammans med läraren utveckla strategier för de fluktuerande energinivåerna.

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • flickor med ADHD
  • skrivundervisning
  • anpassningar
  • lärarpraxis
  • ADHD i skolan
  • ADHD
  • cirkelmodellen

Handledare

  • Frida Splendido