Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Det känns på tok för godtyckligt” - Utbildade sva-lärares kompetens att genomföra behovsbedömningar

Författare

  • Anna Maria Helena Nilsson

Summary, in Swedish

Denna uppsats undersöker huruvida behovsbedömningen som genomförs i grundskolan för att ta reda på elevers eventuella behov av undervisning utifrån kursplanen i svenska som andraspråk, är ett problem för utbildade sva-lärare. Uppsatsen motiveras främst mot bakgrund av 1) de rapporter och granskningar som konstaterat att behovsbedömningen genomförs på olika sätt och med olika kvalitet, där det inte går att utläsa om informanterna är utbildade eller outbildade sva-lärare samt 2) Skolverkets formulering i sitt stödmaterial om att utbildade lärare i svenska som andraspråk har den kompetens som krävs för att genomföra kvalitativa bedömningar av elevers andraspråksutveckling. Resultaten i den här undersökningen bygger på 76 svar från lärare som undervisar i grundskolan och genomför behovsbedömningar samt uppfyller behörighetskraven för att undervisa i sva på respektive stadium. Resultatet av undersökningen visar att en fjärdedel av informanterna upplever att de delvis eller inte alls har tillräcklig kompentens för att bedöma och analysera ett andraspråk i utveckling. Behovsbedömningen i svenska som andraspråk är således problematisk även för utbildade sva-lärare. Skolverkets formulering medför därmed vilseledande information och tidigare studier om behovsbedömningens bristande kvalitet konstateras härmed innefattas även av utbildade lärare i svenska som andraspråk. Dessa lärare identifieras i denna studie med att ha mellan 30 och 45 högskolepoäng i svenska som andraspråk och har arbetat i 0–15 år som sva-lärare.

Publiceringsår

2022

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • behovsbedömning
  • bedömning
  • Bygga svenska
  • performansanalys
  • processbarhetsteorin
  • svenska som andraspråk

Handledare

  • Henriikka Leppäniemi