Att lära sig att lära in
Författare
Summary, in Swedish
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och använder sig av fler strategier.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier.
Eleverna fick även ange vilken studieväg de har gått på sfi.
Resultatet visar att det är skillnad på hur elever upplever att de använder inlärningsstrategier och att det går att koppla till tidigare studiebakgrund. Resultatet visar att det finns tydliga tendenser på att elever blir mer medvetna om sina inlärningsstrategier med längre studiebakgrund och använder sig av fler strategier.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2022
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 765 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- Nyckelord: Inlärningsstrategier
- svenska som andraspråk
- sfi
- studiebakgrund
- ordinlärning
Handledare
- Henriikka Leppäniemi