Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Läsningens spelregler – hur läser lärare en spelmanual?

Författare

  • Linda Werner

Summary, in Swedish

Pedagogiska spel har blivit ett allt vanligare inslag i grundskolans undervisning. För att eleverna ska få en bra spelupplevelse är det viktigt att läraren förstår spelreglerna fullt ut och därför behöver lärarhandledningar utformas på ett läsvänligt sätt. Denna undersökning syftar till att testa två olika dispositioner för en lärarhandledning till ett läsfrämjande spel för skolklasser. Nio lärare fick läsa en kronologiskt eller tematiskt disponerad
lärarhandledning. Därefter deltog de i individuella sessioner där de svarade på frågor om spelet med hjälp av lärarhandledningen medan tid och läsväg antecknades. Resultaten visar inget samband mellan lärarhandledningens disposition och lärarnas förmåga att hitta rätt i materialet. Däremot var förkunskaper en avgörande faktor; vana spelare hittade rätt information snabbare oavsett textens disposition.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2024

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • spelmanual
  • spelregler
  • instruerande text
  • disposition
  • läsväg
  • förkunskaper

Handledare

  • Anna W Gustafsson (PhD)