Unikt samarbete bakom ny kurs om kriser på film

Affisch för filmen Deer Hunter. Foto.
Fyra fakulteter är involverade när samhällskriser på film får en egen kurs. The Deer Hunter är en av filmerna som tas upp.

Tvärvetenskap är hett. Samarbete likaså. Det tog några ledamöter i Utbildningsnämnden fasta på under en kaffepaus pre corona. Resultatet blev kursen ”Krisens estetik: Samhällets kriser i rörlig bild”, ett samarbete mellan fyra fakulteter.

I höst ges kursen för första gången. De inblandade fakulteterna är medicin, juridik, konstnärliga samt humaniora och teologi. Att fyra fakulteter med så olika inriktning tillsammans anordnar en grundkurs är unikt.

– Alla är väldigt positiva. Det fakultetsövergripande är spännande och något som alla verkar gilla, säger Joel Frykholm, kursens koordinator.

Så framställs kriser på film

När kursen planerades var målet att skapa något helt nytt utan att lägga ribban för högt. Det resulterade i 7,5 högskolepoäng på kvartsfart. Vid sex tillfällen tas lika många kriser upp. Dödshjälp och palliativ vård, krig och etik, abort, depression och undergång, politiska kriser samt krig och konst.

Varje kristema kopplas till en film. Ett exempel är Deer Hunter på temat krig och etik. En bärande del i undervisningen är samtal och paneldiskussioner med lärare från alla fyra fakulteterna. Alla har olika ingångar till samma studieobjekt, det vill säga filmen och filmmusiken och hur dessa estetiska former speglar den kris och den förändring som är temat för dagen.

Fyra fakulteter med olika ingång

Ett syfte är att i ett historiskt perspektiv ge en mer mångsidig och komplex bild av kriser och hur de skildras på vita duken, och hur skildringarna förändrats över tid. Ett exempel är rättegångar, ett annat medicinering och psykisk ohälsa.

– De olika infallsvinklarna är spännande. Lärarna kopplar i och kompletterar varandra. På så vis får vi en mer fullständig bild av en kris och hur den skildras, säger Joel Frykholm.

Kursen ges på campus, inte distans. Enligt Joel Frykholm kan det, med tanke på pandemin och restriktionerna, vara en anledning till att bara tiotalet studenter valt att gå kursen.