Hallå Anna Lyrevik - vad är kultur-KIC:en för något?

Porträtt på kvinna.
Anna Lyrevik. Foto: Maria Lindh

Du är tidigare dekanus för Konstnärliga fakulteten och nu rektorsråd, och arbetar bland annat med att skapa förutsättningar för LU att få vara med i den kommande kultur-KIC:en.

– KIC:arna är ett finansieringsinstrument för att stärka Europas globala innovationskraft inom vissa utpekade områden. Det finns nio KIC:ar med olika inriktningar sedan tidigare och den som är aktuell för oss nu är inriktad på kulturella och kreativa sektorer och näringar.

Vad krävs för att vi ska få vara med?
– Först och främst måste vi hitta ett konsortium som i slutändan ska bestå av 50 partners. Dessa ska representera andra europeiska lärosäten, företag, organisationer, kommuner och regioner.

Hur långt har ni kommit i den ­processen?
– Vi knackar på dörrar, och det ser hoppfullt ut – men allt måste vara hemligt tills konsortiet är färdigbildat. Så hopp- och hemlighetsfullt! LU är redan med i två av de nio pågående KIC:arna som handlar om Climate Food och Raw Materials. Som universitet har LU gott rykte.

Hur ser våra konkurrensfördelar ut jämfört med andra universitet?
– Eftersom KIC:arna handlar om sam­verkan mellan såväl olika parter som discipliner så har vi en stark fördel i vår bredd och spets. Under våren har vi gjort en förstudie med flera workshops där vi tagit fram områden och idéer med spännande kopplingar mellan våra fakulteter.

Kan du ge ett exempel på sådana områden?
– Fashion-tech. Vi har modevetenskap och vi har ESS och MAX IV. Materialforskningen därifrån skulle kunna användas för att testa och få fram nya material för framtidens modebransch. Vi har ett annat gott exempel på ett projekt inom arkeologi där man använder sig av AI, 3D och drönare för att kartlägga historiska platser och tillgängliggöra kulturarvet.

Vad skulle det innebära om LU fick vara med i KIC:en?
– En stabil och långsiktig finansiering. KIC:arna löper över 15 år och det är mycket pengar det handlar om, särskilt inom de konstnärliga områdena som inte är vana vid så mycket pengar. Det rör sig om en halv till en miljard kronor om året och även om det är 50 partners som delar på detta så blir det mycket.

Hur ser tidsplanen ut?
– Utlysningen öppnar den 26 oktober i år och stänger 24 mars nästa år. Vinnande konsortium planeras att tillkännages tre månader senare, i juni.

Om vi inte får vara med i kultur-KIC:en – är ditt arbete nu förgäves då?
– Nej, inte alls. Det arbete vi har gjort kommer vi att ha stor nytta av eftersom vi behöver bli bättre på att jobba på tvärs. Och vi måste även bli vassare på att vända våra konstnärliga och kulturinriktade verksamheter utåt. De komplexa samhällsutmaningarna behöver alla discipliner.

FOTNOT: KIC är en förkortning av Knowledge and Innovation Community.
Förutom Anna Lyrevik har tidigare vicerektor Bo Ahrén ett deltidsuppdrag för arbetet med Kultur-KIC:en och ­Charlotte ­Lorentz Hjort är anlitad som projekt­ledare på SFI.