En innovation måste inte vara en produkt

Porträtt på man.
HT:s dekan Johannes Persson vill vidga innovationsbegreppet. Foto: Kennet Ruona

En innovation behöver inte nödvändigtvis vara något som har med patent och produkter att göra. Det kan handla om en plattform eller en idé om hur man gör allmänna platser tillgängliga för utövare av olika religioner.

Porträtt på man.
Bo Ahrén.

– Vi inom humaniora och teologi måste omdefiniera innovationsbegreppet, menar ­Johannes Persson, HT:s dekan, och får medhåll av Bo Ahrén, som är ordförande för fakulteternas innovationsråd.
För första gången delar rådet ut fröpengar till sex goda idéer för nyttiggörande av forskning. Rådet, som består av sex innovationskunniga ledamöter (se faktaruta), har haft god hjälp av LU Innovations affärsutvecklare Sophie Hydén Picasso som varit med och bedömt ansökningarna.

Utvecklingspotential

För att få pengar krävdes att idéerna hade en utvecklingspotential, en projektplan och en marknad på sikt. Man sa nej till rena forskningsprojekt. Bo Ahrén, tidigare vicerektor och professor i medicin, menar att nyttiggörande av forskning kan vara mer av en plattform än en produkt.
– Själva processen är viktig och kommunikationen kring den, säger han.
Johannes Persson tror på en kulturförändring gällande innovation inom sitt område. Han menar att det finns språkbarriärer att ta sig igenom och att begreppet måste vidgas.

Workshopserie

Porträtt av kvinna.
Sophie Hydén Picasso. Foto: Jenny Loftrup

Upphovspersonerna bakom de sex beviljade ansökningarna kommer att träffas ­under en workshopserie i höst. Idéerna presenteras på ett publikt seminarium i slutet av oktober.
Av projekten har fem beviljats 100 000 kronor var och det sjätte drygt 50 000 kronor. Två av projekten handlar om språk­inlärning med moderna tekniker. Ett tredje, ”The Dome Project”, vill främja gemenskapen bland trosutövare från olika religioner. Det rör sig om en typ av inredning och utrustning som är mobil och föränderlig där exempelvis kristna, judar och muslimer får en känsla av ett gemensamt, men ändå privat, utrymme för stillhet och interaktion. Dessa rum för troende är tänkta för publika platser som flygplatser, sjukhus och migrationsläger där människor med skilda religioner vistas.

3D-teknik för Domkyrkan

Ett annat projekt, Hekima, är en kommunikationsplattform för att förbättra evidensbaserat beslutsfattande när det gäller utvecklingsprojekt i bland annat Afrika. Ytterligare ett projekt ska utveckla 3D-teknik för dem som besöker Lunds domkyrka. Det sista handlar om att utveckla ett brev till aktiesparare med utgångspunkt i historie­vetenskaperna.
Innovatörerna har cirka ett och ett halvt år på sig att färdigutveckla sina idéer.

Ledamöter i HT:s innovationsråd

Följande ledamöter ingår i rådet:
Bo Ahrén, professor em Medicinska fakulteten och tidigare vicerektor; Jonas Granfeldt, professor SOL; Martin Hassler Hallstedt, VD och grundare av företaget Akribian; Charlotte Lorentz Hjorth, LU Samverkan; Johannes Persson, dekanus HT; Sylvia Schwaag Serger, professor Ekonomihögskolan och tidigare prorektor; Katarina Scott, Future by Lund; och Barbara Törnqvist-Plewa, prodekan HT med ansvar för forskning. Koordinator är Sophie Hydén Picasso, LU Innovation.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English