De har svart bälte i dålig stämning på jobbet

Porträtt på kvinna och man.
­Etnologerna ­Katarzyna Herd och ­Jakob Löfgren är ­experter på ­dålig ­stämning. Foto: Gisela Lindberg

Alla har varit med om det – ögonblicket när det blir obekvämt i fikarummet efter att någon sagt något olämpligt, eller när någon fått ett utbrott och ingen vill kommentera eller säga emot. En outtalad konflikt har orsakat det vi här i Sverige kallar ”dålig stämning”.

Etnologerna Katarzyna Herd och Jakob Löfgren arbetar just nu med en undersökning om hur utrikesfödda på svenska arbetsplatser upplever det som svenskar själva kallar dålig stämning.
De har genomfört djupintervjuer med personer som har flyttat till Sverige för att arbeta i en chefsposition, vilket sedan kompletterats med en frågelista på nätet.
– Här handlar det inte om arbetsplatser som genomsyras av ett dåligt arbetsklimat, utan just de där ögonblicken som kan liknas vid en ostämd gitarr, det gnisslar och känns obehagligt en kort stund, säger ­Jakob Löfgren.
Utmärkande för svenska arbetsplatser är en platt organisation och med den följer en viss kultur med sina normer och ritualer.

Den platta ledarskapsstilen

Katarzyna Herd och Jakob Löfgren menar att i den platta ledarskapsstilen ingår att gruppen hela tiden försöker nå konsensus och därför gärna undviker konflikter. Då kan personer ha svårt för att ge raka svar och gärna skriver om och lindar in negativa besked för att undvika dålig stämning.
Jakob Löfgren, som har jobbat fjorton år i Finland, berättar om grannlandets närmast motsatta ledarstil för att kontrastera. Där praktiseras oftare något som i folkmun kallats ”management by perkele”, en ledarstil som innebär en mycket rak kommunikation.
– Vår undersökning visar att det många gånger kan vara bättre att hantera svår kommunikation som när man river av ett plåster. Det svider först, men går fort över, säger han.

Om någon börjar gråta

Enligt svaren menar många av intervjupersonerna att det i deras hemländer inte är så farligt om det ibland bubblar över och någon börjar gråta eller gorma. I Sverige kan detta vara svårt att hantera och skapar därför dålig stämning.
– En chef ska inte lägga locket på, utan ta tag i konflikten för att motverka att ett dåligt arbetsklimat utvecklas. Arbetsplatsen riskerar annars att förlora viktig kompetens eller kan komma att behöva ta in dyra konsulter för att lösa problemen.
En början på att hantera dålig stämning är att vara medveten och förstående, lyssna och kommunicera med sina arbetstagare. Att inte avfärda eller tysta ner.
– Det är faktiskt inte hela världen med en konflikt eller lite dålig stämning. Vi har en skylt på vår dörr där det står: "Vi har svart bälte i dålig stämning här", säger Katarzyna Herd.

Tips till chefen

•    Var inte rädd för att ta konflikten direkt. Riv av det som ett plåster.
•    Tolerans och förståelse – lyssna på och kommunicera med dina arbetstagare.
•    Lägg inte locket på. Se till att det finns utrymme för att uttrycka känslor. Låt det inte gro till ett arbetsmiljöproblem.
•    Bjud hem! En internationell medarbetare kan känna sig ensam eftersom de ofta inte känner fler än arbetskollegorna.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English