Hallå Thomas Rundqvist - hur har pandemin påverkat LU Innovation?

Thomas Rundqvist tittar ut genom ett fönster. foto.
Thomas Rundqvist. Foto: Jan Olsson

t.f. avdelningschef på LU Innovation, som märkt att färre innovatörer hört av sig under pandemin.

– Vi har inte kunnat vara ute och träffa forskare på samma sätt. Det är färre som hört av sig med sina idéer, men det är ingen katastrofal minskning. Det minskade direkt när allt stängde ner, men förra hösten återgick det nästan till normalläge. Den största minskningen har vi faktiskt haft efter sommaren i år.

Vad tror du det beror på?
– Vi kunde nog leva ganska länge på att man kände till oss. Men vi har som sagt inte varit ute på länge och nu behöver vi göra oss kända på nytt.

Hur ska ni göra det?
– Precis före pandemin hade vi planerat en insats att komma ut mer i verksamheten och berätta vad vi kan hjälpa till med, men vi fick ställa in allt. Nu är det dags att sjösätta den kampanjen. Först ut blir LTH och medicin.

Är det därifrån som flest brukar kontakta er?
– Ja, traditionellt är det så, men vi jobbar mycket för att bredda vårt erbjudande och sedan ett par år tillbaka har vi haft en satsning även mot S- och HT-fakulteterna. Där görs jättemycket forskning som skulle kunna bli innovationer.
– Innovationer behöver inte vara att starta företag och skapa nya produkter. Om något kan göra nytta i en verksamhet så är det en innovation. Till exempel nya arbetssätt och metoder inom vården och offentlig verksamhet.

Det låter som om TA-personal är bra idékläckare?
– Ja, det är inte jätteovanligt att de hör av sig. De kan se förbättringspotential någonstans och uppfinner något. Ett enklare sätt att få in belysning i ett strålrör till exempel.

Vilka är det som kommer till er?
– Det är väldigt få som kommer för att de vill bli rika på sina upptäckter. Det är inte det som lockar, det handlar mer om att göra något annat med den forskning man hållit på med i många år. Jag tycker generellt att forskare ska våga testa och utmana sin egen forskning och sig själva. De som fått hjälp av oss säger ofta att det är det roligaste de gjort.

Hur jobbar ni när någon kommer till er med en idé?
– Främst är vi ett bollplank och visar på vägar framåt. Det handlar mycket om ett coachande förhållningssätt från vår sida. Finansiering är bara en del av flera.
– Vi säger aldrig att ett projekt inte är bra, för det har vi ingen aning om. Men vi har en del finansiella verktyg, så det kan bli ja eller nej till finansiellt stöd. Men du får aldrig nej om du frågar om vår hjälp.

Tror du pandemin kan leda till något bra?
– Den har inneburit utmaningar för alla och jag tänker att krisen har triggat nya lösningar på de här utmaningarna.

Vad hoppas du för LU Innovations del framöver?
– Att vi ska bli bättre på att skapa innovationer som inte bara bygger på tillväxt­bolag. Det kan vara så mycket, till exempel att man skapar en förening, eller samarbetar med en redan befintlig verksamhet och får igång något den vägen.