Nya HR-direktören kom direkt in i hetluften

Porträtt av kvinna
HR-direktören Marie Härstedt tycker att man ska vara öppen för nya arbetsformer som kommit ur pandemin. Foto: Maria Lindh

Trots att Marie Härstedt kom till LU nästan mitt i pandemin kunde hon knappast tillträtt sin tjänst som ny HR-direktör vid ett bättre tillfälle.
– Här är ju mina frågor heta och högt prioriterade, säger hon.

En drivande vicerektor med särskilt ansvar för medarbetarskap och ledarskapsutveckling ger HR-frågorna ett gynnsamt läge, menar Marie Härstedt. Dessutom de två kompetensförsörjningsprojekten ”Framtidens arbetsplats” och ”HR Excellence” liksom forskningsutvärderingen RQ20 som också den handlade mycket om universitetet som arbetsplats.

Ett tufft uppdrag

Marie Härstedt kan se att det är ett tufft uppdrag som hon tagit sig an, men säger sig vara imponerad över den introduktion hon fått och de människor hon mött.
– På min egen sektion hittar jag redan så mycket av det jag vill utveckla. Så det handlar om att förvalta och förädla. Jag vill ha en glad och modig sektion där folk känner att de kan vara med och påverka.
Hon kom till LU i somras, närmast från Lomma kommun där hon varit HR-chef i fyra år och dessförinnan jobbat inom Region Skåne under 18 år.
– För mig är det lite av ett drömuppdrag att få leda en HR-sektion i en så stor och komplex organisation som Lunds universitet, säger hon.

Att lyssna

Mycket av sina första månader har hon ägnat åt att lyssna. Hon har haft enskilda möten med de 45 medarbetare hon har på sin egen sektion, hon har mött andra sektionschefer inom gemensamma förvaltningen och kanslichefer ute bland fakulteterna.
– Jag är glad över den tid jag lagt på dessa introducerande möten. De är viktiga för mig för att förstå verksamheten, uppdraget och kulturen här och lära känna människorna och hur de mår och har det, säger hon.
Det mest akuta som Marie Härstedt fått ta itu med är annars den återgång till arbetsplatsen som startade successivt från mitten av september. Liksom hanteringen av distansarbetsavtalen som, där verksamhetens behov tillåter det, ger TA-personal möjlighet att arbeta på distans upp till 40 procent av sin arbetstid.

Är detta ett bra eller dåligt avtal sett ur arbetsgivarsynpunkt?

– Vi har öppnat en dörr genom att vi både kan vara på plats och få jobba på distans. Men vi har ju inte svaren än på hur det kommer att gå. Det är förstås viktigt att vi sätter verksamhetsbehovet före individbehovet och det är nog bra att vara beredd på att folk reagerar och tycker olika om det.
Marie Härstedt tycker att man ska vara öppen för de möjligheter och nya arbetsformer som växer fram ur detta. Det kan gagna verksamheten – inte minst ur rekryteringssynpunkt.
– Ibland kan det vara extremt svårt att rekrytera och så hittar man någon med precis rätt kompetens i Boden – då underlättar det med möjligheten till distansarbete.
Avtalet fungerar alltså som ett led i utvecklingen av Lunds universitet som en attraktiv arbetsplats, vilket är ett av universitetets fokusområden och en viktig uppgift för Marie Härstedt.

Marie Härstedt

Aktuell: Ny HR-direktör på universitetsgemensamma förvaltningen
Bor: I hus i Bunkeflostrand
Familj: Maken Magnus och sönerna Gusten, 16 år och Edvin 14.
Intressen: Relationer av alla slag, kontemplation, färg och form, träning och musik.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English