Tillbaka på jobbet

Porträtt av man
Jimmy Nilsson är glad över att vara tillbaka i ett socialt sammanhang på UB.

Det ger ny energi att träffas på riktigt igen, visar LUM:s enkäter bland fakulteterna.
Men samtidigt finns det mycket gott att ta med sig från distansarbetet som gått över förväntan. HR-direktören Marie Härstedt är positiv till de nya arbetsformer som växer fram ur möjligheten att växla mellan att vara på plats och jobba på distans.

Hemarbetet suddade ut gränsen
mellan arbete och fritid

– Det är skönt att vara tillbaka. Visst gick det fint att jobba hemifrån, men på slutet svek motivationen. Jag saknade det sociala, säger Jimmy Nilsson (bilden ovan) som arbetat på UB sedan 2012.
Tillsammans med sex kollegor jobbar Jimmy Nilsson på UB:s avdelning för E-media – ett arbete som till mycket stor del handlar om att sitta vid datorn och som därför har varit lätt att utföra hem­ifrån.
Sedan september i år är han tillbaka på UB och står i infodisken ett par dagar i veckan. Där blir det långt fler direkta möten med människor än på E-Media.
– Vid terminsstart var det jättemånga här och då kanske man var lite orolig för smittorisken, men inte nu längre, säger han.
Jimmy Nilsson berättar att hemarbetet till stor del suddade ut gränsen mellan arbete och fritid och det sociala livet blev lidande. Arbetsmässigt fick han mycket gjort, men han var dålig på att ta pauser. Något han inte var ensam om.
– Vi kände nog likadant och därför började vi fika digitalt. Det var lite stelt i början, men bättre än ingenting.

Text & foto: Jan Olsson

Ger energi att vara tillbaka på kontoret

Porträtt av kvinna
Elsa Hedling tycker att återgången till arbetsplatsen har lyst upp tillvaron.

– Det har varit fantastiskt att komma tillbaka till jobbet! Det har varit så roligt att träffa kollegor och studenter igen.
Det säger Elsa Hedling som är postdoktor vid Statsvetenskapliga institutionen.
– Vi är ju mitt uppe i årets mörkaste period, men återgången till arbetsplatsen har verkligen lyst upp. Det ger mig en massa energi att kunna ses på riktigt och arbeta tillsammans igen.
Elsa Hedling tycker att det har gått hyfsat bra att arbeta hemifrån.
– Det har fungerat bra med zoom. Men jag har småbarn hemma som ibland har varit med i rummet under möten och undervisning. Även det har funkat, men det är klart värdefullt för mig att kunna lämna hemmet när jag ska arbeta. Därför gjorde jag det så fort det blev möjligt.

Text & foto: Ulrika Oredsson

Läkarstudenterna har deltagit
mer i undervisningen än någonsin

Porträtt av kvinna.
Den digitala under­visningen har visat sig vara en stor framgång på läkarprogrammet, berättar Gabriela ­Godaly.

Gabriela Godaly är lektor och kursansvarig för den kliniskt förberedande kursen på läkarprogrammet, termin 5. Hon ser inte några egentliga fördelar med att vara tillbaka på jobbet på samma sätt som tidigare.
– Om jag ska vara riktigt ärlig har vi aldrig haft så högt deltagande bland studenterna som under pandemin. Mot tidigare runt 20 på de olika kurs­momenten, är samma siffra nu 130 personer som lyssnar aktivt och interagerar med föreläsaren och varandra.
Gabriela Godaly har undervisat på LU sedan 1998. Pandemitiden har gjort att hon ser stora möjligheter att använda digitala plattformar även i fortsättningen.
– Självklart måste de kliniska momenten göras på plats, men både studenter och lärare verkar nöjda med de digitala lösningarna. De måste ju i vanliga fall transportera sig mellan Lund och Malmö för någon enstaka föreläsning och även bekosta transporten själva, vilket har inneburit en lägre närvaro. Det är helt klart en fördel med att bara ”zooma in sig”.

Text & foto: Åsa Hansdotter

Sparar mycket tid med digitala möten

Porträtt av man.
Alf Rosenbäck vill blanda fysiska och digitala möten.

Alf Rosenbäck är kanslichef vid Ekonomihögskolan och tycker att det känns roligt och bra att medarbetarna är tillbaka på kontoret.
– Det ger energi att kunna mötas i korridorerna. Det blir en extra dynamik i och med att studenterna är tillbaka också.
Merparten av hans medarbetare har varit positiva till distans­arbetstids­avtalet.
– Men här finns hela spektrumet, från de som inte vill ha något avtal alls, till de som gärna tar de upp till två arbetsdagarna hemma per vecka. Samtidigt ser jag redan nu att vi har nya utmaningar: Hur ska du till exempel kunna jobba hemifrån när de tidigare digitala mötena blir fysiska?
Under pandemin har Alf Rosenbäck upptäckt fördelarna med digitala möten.
– Nu får vi hitta en användbar mix av fysiska och digitala möten, för i ärlighetens namn sparar man tid på att inte behöva kuska runt till alla olika delar av Lunds universitet.

Louise Larsson

Har varit i krisberedskap i ett och ett halvt år

Porträtt av kvinna.
Charlotte Tornbjer har fått mycket extra­arbete under pandemin.

Charlotte Tornbjer är husföreståndare och chef för servicepersonalen på LUX och SOL. Hon har arbetat på plats under nästan hela pandemin.
 – Det är roligt att arbetet går tillbaka till det normala. Många kollegor är tillbaka och möten på plats ger mer energi än möten på zoom.
– Men jag är också trött. Jag har i princip varit i krisberedskap i ett och ett halvt år, periodvis med nya direktiv och förutsättningar nästan dagligen. Arbetet har sköljt över oss utan paus.
Pandemin har haft stor påverkan på hur man får vistas och använda lokalerna.
– Vi har fått hitta praktiska lösningar i takt med att direktiven ändrats, och nu i höst har vi fått ställa om snabbt inför återgången till campusundervisning.
– Men i stort har det gått bra och det intensiva arbetet har gjort att jag fått chans att lära känna vissa kollegor bättre.
Charlotte Tornbjer tycker också att det har varit spännande och lärorikt att få följa en kris på så nära håll.
– Jag har lärt mig hur extremt svårt det är att nå ut med information.

Text & foto: Gisela Lindberg