Att studenter lockats till utbildningarna är bara en av flera positiva aspekter, enligt Charlotte Leire och Kes McCormick, ansvariga för IIIEE:s moocar. Möjligheten till samverkan med olika samhällsaktörer är en annan. Miljöinstitutet har i flera år samarbetat med internationella organisationer för att ta fram kursmaterial till moocar (Massive Open Online Courses). Bland annat har man samarbetat med Förenta Nationerna, Världsnaturfonden och universitet i andra länder.
Nästa steg kan bli att producera online-utbildningar tillsammans med företag. En global bjässe har redan hört av sig.
– Det här företaget har kontaktat Coursera, plattformen där våra moocar finns, som i sin tur har hört av sig till oss, säger Charlotte Leire.
Högre utbildning och undervisning är inne i ett paradigmskifte där utvecklingen går mot att allt mer sker online. Och det går snabbt, påskyndat av pandemin. 2012 lanserade Stanford University Coursera som en plattform för universitetskurser online, sedan dess har plattformen vuxit till att bli den största utbildningsförmedlaren i världen.
– Med pandemin har antalet besökare i våra moocar mer än fördubblats och drygt tre gånger fler än före pandemin avslutar kurserna, berättar Charlotte Leire.
Moocar ett komplement
Miljöinstitutet ser inte traditionell undervisning och de öppna webbkurserna som två motpoler som konkurrerar med varandra. Tvärtom är moocar ett komplement som kan bidra i den traditionella undervisningen. Exempelvis kan filmer som ingår i en mooc användas i klassrummet. Numera översätts filmerna på Coursera automatiskt till sju, åtta olika språk.
– Det öppnar oanade möjligheter. Tänk bara när alla kan tillgodogöra sig undervisning online oavsett vilket språk de behärskar, säger Kes McCormick.
På Miljöinstitutet är moocarna mer än undervisning. De är ett sätt att påverka, att nå ut till hundratusentals människor och göra institutet känt och visa vad det kan bidra med i hållbarhetsfrågor.
Tre kategorier studenter
Miljöinstitutet har identifierat tre kategorier som söker sig till moocarna: studenter, yrkesverksamma som vill vidareutbilda sig eller byta karriär, samt allmänt intresserade.
– Oavsett målgrupp är det bara en liten del som fullföljer en hel mooc. Men vår impact kan vara precis lika stor på de som inte avslutar kurserna som på de som gör det, säger Kes McCormick.
– I dag kan impact och outreach avgöra om du som forskare får till exempel EU-pengar för att finansiera ett projekt. Moocar är ett fantastiskt sätt att nå ut i hela världen.
Studentkritik
Från studenthåll har det kommit kritik mot de öppna webbkurserna. Kritiken har till stor del handlat om risken att traditionell campusundervisning utarmas om pengar tas därifrån för att finansiera online-utbildningar. En rimlig reaktion, men inte logisk, menar Kes McCormick.
– Pengarna till att utveckla moocar kommer till allra största delen från forskningsanslag och externa finansiärer, inte från den traditionella utbildningsbudgeten, säger han.
Borde jobba mer strategiskt
Svenska universitet, däribland Lunds, borde jobba strategiskt med moocar och omfamna dem på ett helt annat sätt än idag, menar Kes McCormick. Inte minst betraktar han online-utbildningarna som en given del av det livslånga lärandet. Om inte strategin finns är risken stor att man blir akterseglad av andra universitet, som Stanford, Melbourne och MIT, som enligt Kes McCormick spelar i en helt annan liga vad gäller online-utbildningar jämfört med svenska universitet.
– Utbildningsmöjligheterna på internet är enorma och vi har knappt sett början. Universitet som inte hänger med går miste om en gigantisk möjlighet, säger han.