Tjänsteresorna ökar efter pandemidipp

diagram som visar hur anställda vid Lunds universitet har rest i november månad de fyra senaste åren.

Tjänsteresorna på universitetet sköt fart i november i fjol jämfört med samma månad året före. Fler tjänsteresor kan betyda att klimatavtrycket ökar igen och att minskningen 2020 var en engångsföreteelse.

Under en period i höstas lättade pandemirestriktionerna och resandet kom igång. En del anställda tog tillfället i akt. Som diagrammet ovan visar ökade tjänsteresorna dramatiskt i november 2021 jämfört med november 2020.

När covidvarianten omikron gjorde sitt intåg skärptes restriktionerna igen. Sannolikt har tjänsteresorna därför minskat sedan november förra året.

Trots lättnaderna i höstas visar dia­grammet också att antalet bokade flyg- och tågbiljetter och kostnaderna för dessa ”bara” uppgick till omkring hälften i november 2021 jämfört med novembermånaderna de två åren innan pandemin slog till. Den enda enhet som sticker ut med högre kostnader för flygresor i november 2021 är MAX IV.

Siffrorna baseras på uppgifter som universitetet tagit fram genom resebyrån Egencia och inkluderar alla fakulteter samt MAX IV.