Vår ambition är att vara bättre än vad djurskyddslagen kräver

Johan Nilsson har de senaste månaderna stått i skottgluggen och svarat på medias frågor om brister i universitetets djurhållning. Det är en del av jobbet och ingenting han backar för.

– Vår djurhållning är bra. Jag kan bli trött på att media alltid letar efter det negativa, säger Johan Nilsson, forskningsingenjör på Biologiska institutionen och universitetets chefsföreståndare för dokumentation och information kring försöksdjursverksamheten.

Han fortsätter:

– Vi har en bra organisation kring detta. Jag får det stöd jag behöver och har inte alls känt att jag stått ensam. För mig är det viktigt att känna att jag har ett tydligt mandat och det vet jag att jag har.

Reagerade starkt

Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet. De senaste besöken har bland annat resulterat i kritik mot att försöksmöss ibland lyfts i svansen. I media har det också framställts som att personalen som hanterar djuren inte har tillräcklig kompetens eller utbildning.

– Det är helt fel och är det som jag reagerat starkast på. Alla har självklart den utbildning som krävs. Det Länsstyrelsen kritiserade var att det inte fanns dokumentation om detta på plats vid deras besök, men det är i sig inte ett brott mot djurskyddslagen. Utbildningsintygen skickades istället in till Länsstyrelsen i efterhand, säger Johan Nilsson.

Att möss lyfts i svansen är heller inget brott mot djurskyddslagen. Däremot har forskning vid bland annat Lunds universitet visat att det är mer skonsamt för mössen att bli lyfta i handen eller att de kryper in i ett rör innan de lyfts upp.

Djurförsök framställs negativt

– Vår ambition är att vara bättre än vad djurskyddslagen kräver och det är vi på det här området. Vi följer vad forskningsresultaten säger att vi ska göra. Även om det är tillåtet så lyfter vi därför inte möss i svansen om det inte är absolut nödvändigt.

Djurförsök är en polariserad fråga. ­Johan Nilsson anser att de positiva aspekterna sällan lyfts fram, exempelvis hade de olika vaccinen mot covid-19 inte tagits fram på rekordtid utan djurförsök. Istället är det det negativa som ges utrymme och när tillsynsmyndigheten framför kritik är det något som uppmärksammas.

– Media skiljer sällan på lagbrott och vad tillsynsmyndigheten observerat och kommenterat, men som inte bryter mot lagen. Det är synd för vi vill verkligen vara öppna och transparenta med verksamheten.

Nytt djurhus på gång

Han menar att det nästan blir likhetstecken mellan Länsstyrelsens anmärkningar och djurplågeri. I universitetets fall handlade ett brott mot djurskyddslagen om att viktig dokumentation inte fanns på plats vid Länsstyrelsens besök. Ett misstag som i sig är allvarligt, men det drabbade inte djurens välfärd över huvud taget, enligt Johan Nilsson.

– Tyvärr fanns dokumenten inte på rätt plats vid tillsynsbesöken, vilket vi själva ser allvarligt på. Efteråt har vi sett över våra ­rutiner så att den här typen av misstag inte ska kunna inträffa i framtiden, säger Johan Nilsson.

I nuläget finns försöksdjursverksamhet vid några enheter inom LU. Hur många de är och var de finns är inget som universitetet vill skylta med eftersom det finns risk att forskare som använder djur i sin forskning hotas och i värsta fall utsätts för våld.

När det nya djurhuset i Science Village tas i bruk blir försöksdjursverksamheten inte lika utspridd.

De tre R:en

Universitetets försöksdjursverksamhet följer principen om de tre r:en:

Replace: Om det går att ersätta djurförsök med andra metoder så ska man göra det.

Refine: Att förfina arbetet. Ett exempel är att möss inte längre lyfts i svansen.

Reduce: Hela tiden arbeta för att minimera antalet djur som används i djurförsök.

Källa: Johan Nilsson, Lunds universitet

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English