X-Lab – kreativ verkstad för hela universitetet

Arbetsmoduler. Foto.
Nya X-Lab är uppbyggt av moduler i trä och plexiglas som lätt kan byggas om. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Nya X-Lab i Maskin­huset har hämtat inspiration från Building 20 på amerikanska MIT – en byggnad där nio Nobelpris­tagare har fostrats.

Än är bara en liten del av X-Lab klart. Men i maj nästa år ska den nya hubben på 2000 kvadratmeter stå klar.

X-Lab handlar om att utveckla idéer, på egen hand eller i möten med andra. Formgivningen har inspirerats av öppenhet, ny­fikenhet och lust, berättar projektkoordinator Claes Dorthé. Labbet är uppbyggt av moduler i trä och plexiglas. Ingen gömmer sig bakom tjocka väggar. Modulerna kan lätt byggas om när det behövs.

Inspiration från MIT

Modulsystemet är hämtat från Building 20 på MIT, en byggnad som uppfördes hastigt under andra världskriget och där planen var att den skulle rivas efter kriget. Så blev det inte. I stället blev Building 20 en ”magisk inkubator”, en grovt tillyxad, labyrintisk plats där forskare och studenter kände sig fria och där kreativiteten blomstrade.

– Nio personer som senare fick Nobelpriset var verksamma i Building 20. Vi vill återskapa lite av känslan från den byggnaden i X-Lab, säger Claes Dorthé.

Tvärvetenskap och innovationer

I X-Lab ska innovationer frodas och det tvärvetenskapliga samarbetet mellan fakulteter ta fart. Claes Dorthé jämför X-Lab med ett bibliotek extra allt.

– Det är en plats för alla på hela universitetet, både anställda och studenter. Här möts man, bollar idéer och arbetar med projekt, prototyper och kursarbeten. Det finns lokaler och mötesrum, men också maskiner, verktyg och annan teknisk utrustning, berättar han.

Verktyg och maskiner finns även i den mobila modul som X-Lab byggt. Syftet är att den ska göra det nya labbet känt, men också hjälpa till på plats vid olika event, kurser och workshoppar. Först ut att boka den är vårens Lundakarneval.

Här kan du läsa mer om X-Lab.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English