Få framsteg med breddad rekrytering

Porträtt av man.
Förre vicerektorn Bo-Anders Jönsson var ordförande i en av UKÄ:s bedömargrupper. Foto: Kennet Ruona

Inte heller denna gång får Lunds universitet särskilt goda vitsord när det gäller högskolelagens paragraf att ”aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan”.

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har precis släppt en rapport om breddad rekrytering baserad på kollegial bedömning av självvärderingar från landets alla lärosäten. Bo-Anders Jönsson var ordförande i en av UKÄ:s bedömargrupper, dock jävig gentemot Lund, men hade som ordförande i uppdrag att sammanfatta den samlade bedömningen med reflektioner och rekommendationer. Han har genom åren arbetat en hel del med breddad rekrytering,
– Jag hade den frågan på mitt bord när jag var vicerektor, men måste säga att jag tycker att jag misslyckades med den, säger han.

På ledningsnivå

Annars menar han att frågan måste vara på ledningsnivå för att tas på allvar.

Men ändå verkar den inte göra det?

– Alla säger att den är viktig, men det blir liksom ingen verkstad.
Lunds universitet är dock inte sämre än de andra så kallade SLUG-universiteten (Stockholm, Lund, Uppsala, Göteborg). Det skulle möjligen vara sämre än Göteborg som i alla fall har en lokal tolkning av uppdraget och en handlingsplan för breddad rekrytering.
Enligt UKÄ-rapporten finns det några goda exempel på arbete med breddad rekrytering vid LU, exempelvis Skapa din framtid på Campus Helsingborg, Vattenhallen, basår och utvidgad juridisk introduktionskurs. Enligt Bo-Anders Jönsson är det dock bara den juridiska introduktionskursen som genom sin alternativa antagning verkligen riktar sig till ungdomar från en studieovan miljö.
– Annars gömmer vi oss bakom den vanliga rekryteringen som vänder sig till alla.

Tillvarata tidigare rapporter

2016 gjorde LU en egen utredning om breddad rekrytering. Eldsjälen i detta sammanhang, Leif Bryngfors, var projektledare och skrev en rapport med förslag på åtgärder för att bredda rekryteringen. Den skickade universitetet med som en bilaga till självvärderingen i den aktuella nationella utvärderingen.
– UKÄ skrev nu att vi kan tillvarata tidigare rapporter, säger Bo-Anders Jönsson.
Han tycker att det är synd att den regionala SI-plattformen, som riktade sig till skolor runt om i Skåne, och som Leif Bryngfors var initiativtagare till, inte längre finansieras av LU. Men han menar också att breddad rekrytering är en för stor fråga för att läggas på enskilda individer.
– Det är en ledningsfråga och kräver en samordning och någon som verkligen tar ansvar för den, både centralt och lokalt för att komma nära utbildningarna.

Bättre i andra länder

I andra länder är man bättre med tydligt riktade åtgärder för breddad rekrytering. Såväl Stanford som Berkeley i USA arbetar framgångsrikt med detta och Bo-Anders Jönsson säger också att många universitet i både Storbritannien och Nederländerna lig-ger bättre till än Sverige.
Om två år kommer UKÄ att göra en uppföljning och undersöka vilka ”bör - och kan-rekommendationer” som lärosätena har tagit till sig från den nuvarande tematiska utvärderingen.

Läs hela rapporten här