Ekonomihögskolan utbildar morgondagens förändringsledare

Porträtt av man. Foto.
Saad Ghauri har deltagit i Ekonomihögskolans Change Maker ­Future Track. Foto: Louise Larsson

Hur möter vi som lärosäte arbetslivets förväntningar på att dagens unga och deras kunskaper är en nyckel till att lösa hållbarhets­frågorna? Ekonomihögskolans utbildningssatsning ”Change Maker ­Future Track” drar sitt strå till stacken när man nu summerar sitt första år.

– Mitt magisterprogram innehåller inte så många kurser om hållbarhet. Därför passade det mig bra att lägga till ett djupare perspektiv genom Change Maker-spåret. Jag flyttade till Sverige från Tyskland för att plugga och kände ingen, så det verkade också vara ett bra sätt att träffa likasinnade, säger Veronika Lindner som studerar magisterprogrammet i International Marketing and Brand Management.

Porträtt av kvinna. Foto.
Masterstudenten Veronika Lindner. Foto: Privat

Hon är en av 18 magisterstudenter som tagit del av det helt nya, icke-poänggivande spåret mellan september 2021 och mars 2022. Studenterna har fått jobba med verkliga utmaningar som de medverkande företagen och organisationerna har valt ut.

– Praktisk erfarenhet av att driva hållbar utveckling är något studenterna kommer ha stor nytta av när de kommer ut i arbetslivet. Jag tror och hoppas att de har fått med sig insikten om att det är handling som räknas, säger Martina Oxling, projektledare för Ekonomihögskolans Sustainable Future Hub som driver utbildningsspåret.

Yrkesverksamma coacher

Studenterna som deltagit kommer från sex olika magisterprogram och många olika länder. De har arbetat med utmaningar från Sony, Barnfonden och Lunds kommun med stöd av organisationerna själva, universitetslektor Stein Kleppestø på Ekonomihögskolan och olika yrkesverksamma coacher som själva har drivit förändringsprocesser kring hållbar utveckling.

– Med Change Maker Future Track vill vi utveckla våra studenters färdigheter genom att arbeta med utmanande, verkliga behov av hållbar förändring, säger Stein Kleppestø.

Fungerat trots pandemi

Change Maker Future Track har – liksom andra delar av universitetets verksamhet – präglats av pandemin. Men det har fungerat bra ändå, tycker Saad Ghauri, som studerar masterprogrammet i Innovation and Global Sustainable Development.

– Jag jobbade i tio år inom techindustrin innan jag flyttade tillbaka till Sverige för att byta karriärspår och läsa en master med hållbarhetsfokus. Men jag ville inte heller förlora kontakten med min praktiska erfarenhet och jag ville gärna knyta nya kontakter. Change Maker Future Track uppfyllde allt med sina praktiska element och koppling till verkliga utmaningar, säger Saad Ghauri.

Change Maker Future Track

Spåret ”Change Maker Future Track” erbjuder studenter på magisternivå på Ekonomihögskolan möjligheter att skaffa sig praktisk erfarenhet av att driva hållbar utveckling. Syftet är att förbereda studenterna för arbetslivet genom att ta universitetets vision ”förstå, förklara och förbättra” till nästa nivå. Startade 2021. Hösten 2022 startar nästa omgång. Satsningen har möjliggjorts genom ett anslag från Sparbanken Skåne/Sparbanksstiftelsen.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English