Ärofull husutmärkelse får äntligen firas

Bild av ett rött tegelhus. Foto.
Gamla Fysicum från 1885 är idag hemvist för Pufendorfinstitutet. Det är av många också känt som ­Classicum. Foto: Petra Francke

Gamla Fysicums utmärkelse ­”European Physical Society ­Historic Site”, ska firas den 10 maj med flera prominenta gäster.

Utmärkelsen som kommer från European Physical Society, EPS blev klar 2019 men pandemin fördröjde själva invigningen av huset som nu ska ske.

Den internationellt kände lundaprofessorn Johannes Rydberg (Rydbergs konstant!) var sannolikt en av anledningarna till att huset fick utmärkelsen.  Vartannat år har ”Rydbergs Lectures” anordnats och en sådan blir det nu också efter invigningen. Det är den kinesisk-amerikanske fysikprofessorn Jun Ye som ska tala om ”Tick Atoms in Unison”.

Andra hus som tidigare fått samma utmärkelse är Tycho Brahes Observatorium på Ven, Uddmanska huset i Kungälv och A. Ångströms laboratoriebyggnad i Uppsala.

Själva invigningen startar 14.00 den 10 maj vid gamla Fysicum (nuvarande Pufen­dorfinstitutet) på Biskopsgatan 3. Föreläsningen blir på ”Nya” Fysicum 15.15 på Professorsgatan 1.