Tema arbetsmiljö: Viktigt med utvecklingsmöjligheter för en attraktiv arbetsplats

Porträtt av två kvinnor.
Kajsa Roubert och Cecilia Billgren leder projektet om framtidens arbetsplats. Foto: Maria Lindh

Ingen människa är en ö – och det gäller inte minst för medarbetarna vid universitetet.
Känslan av att vara en del i ett större sammanhang står högt på prioriteringslistan bland dem som varit med på de workshoppar som handlar om vad som krävs för att LU ska kännas som en attraktiv och hållbar arbetsplats.

Projektet ”Framtidens arbetsplats – hållbar och hybrid” startade i oktober förra året och leds av Cecilia Billgren och Kajsa Roubert.
Trots pandemin och flera förlorade månader har projektet ändå kommit en bra bit på väg.
Man har hållit nio workshoppar med alla personalkategorier inom universitetet varav en med studenter (som potentiella medarbetare).

Ville höra diskussionerna

Parallellt har man börjat följa ett antal verksamheter med fokus på TA-personalen och distansarbete.
– Dessa grupper följer vi och träffar tre gånger under projektets gång.  Det visar sig ibland att vad som är viktigt nu inte behöver vara det senare, berättar Cecilia Billgren.
Inför starten av projektet valde man mellan att hålla workshoppar eller skicka ut enkäter.
– Enkäterna hade troligen gett flera svar, men vi ville höra diskussionerna och argumenten och inte gå miste om mötena med medarbetarna. Och det var positivt för dem också att få träffa människor från andra delar av universitetet, säger Kajsa Roubert.

Engagerade och villiga

Cecilia Billgren är positivt överraskad över hur engagerade och villiga alla har varit med att dela med sig av vad de känner och tycker.
– Fantastiskt att alla har tagit sig tid trots att de haft så mycket annat att göra, säger hon.
Det som Cecilia Billgren precis har gjort – bytt jobb och utvecklats vidare, från mångårig chef för universitetsledningens kansli till projektledning, är också något som står högt på prioriteringslistan för en ”attraktiv arbetsplats”.
– Att kunna utvecklas på sin arbetsplats är viktigt för många. Inte minst för studenterna som prioriterade det högt. De var också angelägna om en balans mellan jobb och privatliv. En kultur som stöttar de rättigheter man har som till exempel att vara hemma med sjukt barn.

Goda villkor gällande lön

Olika kategorier har också olika önskemål och behov. Föga överraskande efter­lyste de internationella medarbetarna mer information och tryckt material på engelska.
Goda villkor gällande lön och arbetsförmåner, flexibilitet kring distansarbete, tydlighet och tillit var gemensamt för de flesta. Många tog också upp en önskan om att vara mer sociala på jobbet.
– För vissa kunde det innebära att bara fika tillsammans medan andra tyckte att man skulle jobba mer tillsammans.

Flera aspekter kring hållbarhet

I projektets titel ingår också ”hållbar” och det har diskuterats en hel del om vad begreppet hållbarhet innebär.
– En del tycker att det är viktigt att LU jobbar för hållbarhet. Att det pågår forskning om hållbarhet vid universitetet och det finns en stolthet över det. Men det finns flera aspekter kring hållbarhet, säger Cecilia Billgren.
 Just nu samlar hon och Kajsa Roubert ihop erfarenheterna från workshopparna och de intervjuer som gjorts i projektet. Dessa ska resultera i en behovsanalys. Den ena delen av projektet, med TA-personalen, ska rapporteras nu i vår och resten av projektet i slutet av december.