Fyra sätt att använda insamlade pengar till Ukraina

Kvinna fotograferad framför ett träd. Foto.
Alla bidrag, ­oavsett storlek, är värdefulla och välkomna, säger Pia Siljeklint, chef för Development Office. Foto: Petra Francke

Development Office (tidigare Donatorrelationer) samlar in pengar till studenter och anställda som på olika sätt drabbas av kriget i Ukraina. Gåvor märkta ”Ukraina” tas emot via Swish 1230299719 eller bankgiro 830-6599. Pia Siljeklint, chef för ­Development Office, listar fyra områden som pengarna kan komma att användas till.

Finansiera korta anställningar av forskare.

Forskare som berörs av situationen i Ukraina och som behöver en fristad i Sverige. Flyktingar från Ukraina omfattas av EU:s massflyktsdirektiv och erhåller arbetstillstånd direkt.

Förlänga anställningar av ukrainska forskare.

Punkten rör forskare som redan finns i Sverige, men som inte kan resa tillbaka på grund av kriget.

I vissa fall bekosta uppehälle.

Men även andra levnadsomkostnader för anställda forskare och annan personal som drabbats av Rysslands invasion av Ukraina.

Täcka levnadsomkostnader för studenter.

Det handlar om studenter som på olika sätt drabbats av kriget och som blivit antagna till utbildningar vid Lunds universitet. Studenter från Ukraina omfattas, på samma sätt som forskare och övrig personal, av EU:s massflyktsdirektiv och är befriade från studieavgifter.

Just nu samlar Development Office in information från universitetets olika verksamheter för att få en bättre bild av behoven som finns och för att kunna agera snabbt. Informationen ska analyseras och därefter beslutas hur insamlade pengar ska användas.

Massflyktsdirektivet som nämns ovan innebär bland annat att flyktingar från Ukraina 18 år eller äldre endast har rätt till begränsad sjukvård. De har ingen rätt till kommunal vuxenut-bildning i svenska för invandrare, SFI.