Folk: Administratör med smak för äldre mode

Kvinna håller fram ett plagg.
Axelremmarna från en raritet ur Karin Anderssons samlingar. Och själv bär hon en av Katja of Swedens klänningar. Foto: Maria Lindh

När Karin Andersson är ledig och inte ute i naturen, sysslar hon gärna med sådant som ligger långt bak i tiden. Släktforskning och framför allt kläder, väskor och skor från mormors tid. Men det är inte utan stolthet som hon konstaterar att hon jobbar vid en institution som är på frammarsch – Statistiska på Ekonomihögskolan.

– Vi växer och har flera nyanställningar på gång, berättar hon då LUM besöker henne högst upp på Ekonomicentrum.
Som utbildningsadministratör vid en liten institution – kring 25 personer, är hon ensam inom sin yrkeskategori, men har ett gott stöd och samarbete med studierektorn och studievägledaren. Och hon trivs med att ha många varierande arbetsuppgifter – allt från registrering till schemaläggning, kursutvärderingar, tentahantering och planering.
– Alla administratörer inom Ekonomihögskolan har också ett samarbete som fungerar väldig bra, säger hon och berättar om en aktuell workshop om ett verktyg för kursutvärderingar som ska byggas in i lärplattformen Canvas.

I personalklubben på EHL

Häromåret höll Karin Andersson ett föredrag i personalklubben på EHL då hon berättade om sitt stora intresse för kläder från förr, och visade bilder. För bara några år sedan höll hon och hennes kompanjon och goda vän, som tyvärr gått bort, många mode­visningar på äldreboenden, pensionärs-, kvinno- och hembygdsföreningar runt om i Skåne. I början av 2000-talet fick de kulturpriset i sin hemkommun Hörby, för den glädje och kunskap de spred med sina modevisningar. Nu jobbar Karin Andersson ensam och har siktet inställt på Antik- och samlarmarknaden i Degeberga i sommar. Där kan hon både sälja och köpa, även om hon tycker att hon har nog med kläder nu.

Katja of Sweden

När LUM träffar Karin Andersson bär hon en av Katja of Swedens klänningar från 70-talet, och den hade hon med sig på en visning för en del år sedan. Helt ovetande om vem som bodde där kom de till ett äldre­boende i Tollarp. Just där bodde Karin Geiger som Katja of Sweden hette.
– Hon höll sig på sitt rum, men personalen sprang för att hämta henne och efter viss övertalning kom hon. Hon mindes klänningen från Malmö Trikåfabrik mycket väl, säger Karin Andersson. Men tyvärr blev det inget foto på oss, för hon tyckte inte att hon var fin nog i håret.
Modeikonen Katja of Sweden dog ett par år senare, 97 år gammal.

Mitten av 1800-talet

Bland de äldsta plaggen i Karin Anderssons samling är en liten svart hätta med brodyr från mitten av 1800-talet. Hon visar också en väska från betydligt senare tid med små svarta pärlor sydda tätt intill varandra och som är fodrad med siden.
– Den har jag till min 20-talsklänning som var min mormors, säger hon.
En annan raritet är det vita ovanstycket – en opplöt – till en handsydd särk i vitt linne med hålsöm.
– Titta så arbetat och fint gjort det är, visar hon, och menar att det är just därför som hon är så intresserad av äldre kläder. De är så välgjorda och i fina kvaliteter.

Mors morfars bagarmössa

Karin Andersson har ärvt lite efter sin mor – bland annat sin mors morfars bagarmössa. Annat kommer från antikaffärer, loppisar och samlarmarknader.
– Min far var också intresserad av gamla saker, så lite av intresset kommer från honom, säger hon.
Redan i tonåren blev hon intresserad av släktforskning och skrev sin gymnasieuppsats om det. Hennes moster ägnade sig också åt släktforskning under många år, och när hon dog för ett par år sedan ärvde Karin Andersson allt hennes material.
– Men det får bli ett framtidsprojekt, säger hon.