Renoveringen av Kungshuset tar fart

Stor röd tegelbyggnad i en park. foto.
LU har huserat i Kungshuset sedan 1688. I mer än 150 år skedde merparten av universitetets verksamhet i huset. Foto: Jan Olsson

Efter en paus återupptas renoveringen av Kungshuset i vår. Renoveringen beräknas vara klar efter sommaren 2023.

Den planerade renoveringen har försenats på grund av arkeologiska fynd av golv och väggar från 1000- och 1100-talen samt att Riksantikvarieämbetet underkände akustikputs och akustikplattor i det första förslaget, något som innebar en ny upphandling av byggentreprenörer.

Klart nästa år

Men nu är det dags, nu startar renoveringen. Efter sommaren nästa år ska Kungshuset vara klart för inflyttning med ett 40-tal arbetsplatser för universitetsledningen.

Det nuvarande huset på platsen uppfördes på 1580-talet och har ett stort kulturhistoriskt värde som ska värnas när renoveringen genomförs.

Ny entré mot universitetsplatsen

– Vi kommer bland annat att återskapa några av husets salar och anpassa dem till en gemensam arbetsyta. Därtill ska vi addera helt nya årsringar, till exempel ett trapphus med hiss samt en ny entré mot Universitetsplatsen, säger Stefan Larsson, projektledare på Statens Fastighetsverk i ett pressmeddelande.

– Med detta besked kommer vi ett steg närmare att kunna fylla huset med liv och rörelse igen och moderniseringen gör att det vackra och historiska huset blir tillgängligt för många fler, säger rektor Erik Renström.