Världskriser påverkar hur vi klär oss

Porträtt av kvinna i bibliotek. Foto.
Emma Severinsson gräver i UB:s modetids­krifter från 1930-talet och framåt. I kristider har tidskrifterna bidragit med en stunds verklighetsflykt och en titt på något, för de allra flesta, ouppnåeligt. Foto: Kennet Ruona

Modeindustrin anpassar sig till ­situationen i världen. Klimatförändringarna och pandemin är exempel på kriser som på olika sätt influerar dagens mode. Modevetaren Emma Severinsson ser tydliga paralleller mellan dessa och hur andra världskriget på­verkade modet på 1940-talet. Under HT-dagarna 8-9 april berättar hon om ”lottagrått och glitter”.

Nu som då är återbruk en trend i modevärlden. För 80 år sedan var det dålig ekonomi och brist på textilier som fick modetidningarnas skribenter att kroka arm med statliga informationsbroschyrer som predikade vikten av att lappa och laga, vårda och sy om det som fanns i garderoben. Idag är det miljötänket och rädslan för ett klimat som skenar som bidrar till ett aldrig tidigare skådat intresse för second hand

kläder.

Samtidigt har pandemin med dess restriktioner och hemarbete förändrat både modet och köpmönstret. Bekvämlighet har blivit a och o och inköpen av nya kläder har minskat.

Kvinna tittar i gamla modetidningar. Foto.
Modetidningar säljer drömmar. Så såg det ut för 80 år sedan och så ser det ut idag, enligt ­modevetaren Emma Severinsson. Foto: Kennet Ruona

Emma Severinsson, postdoktor i modevetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper, håller på med projektet ”Mode i folkhemmet 1930–1990”. Enligt henne visar studier att färre kvinnor valt att använda bh under pandemin och de som gör det använder gärna bh:ar utan bygel. Mjukisbyxor är ett annat exempel som modeindustrin hakat på och skapat matchande set för att kunna klä sig bekvämt, men ändå moderiktigt.

Mest iögonfallande är ändå munskyddet, något nödvändigt och i grunden medicinskt som förvandlats till en modedetalj sprungen direkt ur pandemin.

– Du kan köpa munskydd tillverkade av exempelvis modehuset Versace. Det blir en statussymbol och ett bevis på att du har pengar. Munskyddet blir en del av en hel outfit, säger Emma Severinsson.

Hemmasytt munskydd.
Emma Severinsson gillar 1980-talets färger. En kompis sydde munskyddet åt henne. Foto: Kennet Ruona

Hon ser en parallell till de väskor som britterna bar sina gasmasker i under andra världskriget. Gasmaskerna skulle alltid vara med när man gick ut och många kvinnor dekorerade dem på olika sätt. På så vis blev de en modeattiralj.

– Det beskriver hur modet skapar något positivt av något som är nödvändigt och egentligen tråkigt. Bara för att göra tillvaron lite mer uthärdlig.

Ju längre andra världskriget pågick desto starkare blev drömmen om vad som väntade efter kriget. Samtidigt som återbruket och det praktiska modet fortsatte att sätta sin prägel på reportagen i modetidningarna blev Parismodet allt tydligare. Eleganta, färgglada aftonklänningar blev vanligare och drömmen om en vacker päls var stark. Idag finns knappast något som är mer ute än päls. Dåtidens pälsreportage visar enligt Emma Severinsson både på den förändring som skett över tid och hur starka drömmarna om en annan verklighet var under kriget.

– Kriser föder alltid något annat. Nu som då säljer modetidningarna drömmar och en flykt från verkligheten, säger hon.

Kvinna bläddrar i gammal modetidning. Foto.
Modevetaren Emma Severinsson bläddrar i en gammal Femina. Foto: Kennet Ruona

Krigstidens modetidningar såsom Femina, Bonniers månadstidning och NK:s tidning Stil skrev för klart definierade målgrupper: Femina för medelklassen, Stil och Bonniers månadstidning för mer välbeställda. Andra grupper i samhället läste också tidningarna, men för dem stannade det eleganta modet vid en dröm.

– Modetidningarna blev ett sätt att tjuvkika på något ouppnåeligt. På samma sätt som en del av oss idag går in på Hemnet och klickar på hus i 20-miljonersklassen som vi aldrig kommer att ha råd med, säger Emma Severinsson.

Rysslands invasion och kriget i Ukraina kommer förmodligen också att sätta spår i modet, men hur är det ingen som vet. Under första halvan av 1940-talet var det populärt med breda axlar, snävare kjolar och mörka färger. Allt inspirerat av militärens kläder. Kanske blir kamouflagefärgade t-shirtar, liknande de som Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj framträder i, mode till sommaren.

– Det är för tidigt att säga, men det skulle förvåna mig om kriget inte ger avtryck i modet. Jag måste säga att det känns makabert att ens spekulera i det, säger Emma Severinsson.

Till sist, stämmer det att längden på kvinnornas kjolar kryper uppåt när det är krig och kris?

– Nej, det är en myt. På 1930-talet när det var depression och ekonomisk kris var kjolarna längre än på det glada 20-talet.

HT-dagarna

Humanist- och teologdagarna äger rum den 8–9 april, i år på temat Hopp och förtvivlan. Emma Severinsson håller sitt föredrag ”Lottagrått eller glitter? Mode under andra världskriget” i LUX aula den 8 april 14.45–15.10.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English