Katastrofalkarnevalen slog alla rekord

Kvinna spelar saxofon i karnevalståg.
Saxofonspel i tåget. Foto: Johan Persson

Efter två års pandemi och med ett högst osäkert världsläge kunde valet av tema för årets Lundakarneval knappast ha varit mer välfunnet – Katastrofalkarneval!

Vanligtvis brukar cirka 5 000 studenter vara med och skapa Lundakarnevalen, men i år var intresset rekordstort – 7 845 ideellt arbetande studenter stod bakom arrangemanget. Det kom också rekordmånga besökare, och det utan att det blev extra stök för polisen.

Studentorkester i karnevalståg.
Tåget var rekordlångt och innehöll som alltid många musikaliska inslag. Foto: Johan Persson

Karnevalens fyndiga nöjen och karnevalståg brukar vara något av en tidsspegel. En högaktuell person som LUM:s utsända dock knappt märkte av (men kan ha missat) var Putin. Å ­andra sidan dök statsminister Magdalena Andersson upp både i tåget, revyn, på konstifik tavla och i tombola­boden ”Maggans första dag på jobbet”. Hennes inledande stats­ministerperiod på sju timmar kändes nog som en mer lätt­skojad katastrof än invasionen av Ukraina.

Kvinna med skylt i karnevalståg.
Magdalena Anderssons första sju timmar vid makten inspirerade på många håll under karnevalen. Foto: Johan Person

Pandemin var annars den stora inspiratören med bland annat antivaxxervagn (fast här handlade det mer om besatthet av kroppsbehåring), coronaanpassat studentflak och vagn om Boris Johnsons förbjudna pandemifestande. På karnevalsområdet märktes bland annat Tegnells Angels och Hamsterburen (om hamstring).

Flak med personer i karnevalståg.
Antivaxxare i tåget. Foto: Johan Persson

Klimat och energi var katastrofala ämnen som inte gick att undgå att beröra, men här hade en karnevalsvagn lösningen – kålkraft!

Scen ur en pjäs för barn från Lundakarnevalen 2022.
Barnevalens roliga Hotell Electrolyx utspelade sig i ett kylskåp (”Kallt välkomna!”) där temperaturen plötsligt började stiga – en finurlig klimatblinkning med mögliga konsekvenser. Foto: Petra Francke

Domkyrkan, med sina för tillfället stympade torn, var en passande katastrofbakgrund till karnevalsområdet och dök också upp hela tre gånger i karnevalståget.

Annat tidstypiskt som skojades om var ­padel, #FreeBritney, Oscarsgalan 2022 och containerfatyget som fastnade i Suezkanalen och stoppade världshandeln.

Fyra män i studentmössor sågar i en bräda.
Cirkusens skönsjungande hantverkare – Lunds Studentsågare! Foto: Petra Francke

På det hela taget var det en befriande helg med glatt humör, proffsiga scenshower och människor som för första gången på länge inte brydde sig om det blev lite trångt.