Fem tips om hur man får ut det bästa av sin tid vid LU

Porträtt av kvinna vid husvägg.
Charlotte Erlanson-Albertsson promoveras för andra gången. Nu som jubeldoktor. Foto: Maria Lindh

I år promoveras hon för andra gången. Det var 50 år sedan sist och nu blir hon jubeldoktor. ­Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i experimentell medicin, är fortfarande aktiv och listar här fem av sina knep för ett gott liv vid Lunds universitet.

Hitta det roliga i tillvaron och var öppen för andras funderingar.

Plötsligt kan något som man hållit på med mycket kännas irrelevant. Som när en äldre man sa att ”den där nyttiga frukosten som du rekommenderar kan väl ingen äta – titta på mig jag äter som vanligt och mår jättebra”. Han blev 99 år.

När något inte fungerar så klaga inte utan ta tag i det själv.

När jag fick min sexåriga forskarassistenttjänst så sammanföll den med min föräldraledighet. Jag bad om förlängning med ett halvår men fick nej här. Då skrev jag till regeringen och det blev en lagändring. Personer före mig här hade fått till en annan lagändring om att man fick promoveras som medicine kandidat trots att man inte var färdig läkare.

Hjälp till att stoppa konflikter.

Om någon i en utsatt situation har svårt att tala för sig själv – hjälp till! Man måste delta och säga vad man tycker på ett bra sätt. Vara rädda om varandra. När man talar om en person i tredje hand så kan man låtsas att den är i rummet. Då undviker man att säga negativa saker. Och bjud dina studenter på egna misslyckanden. Berätta om dem och visa att man kan komma upp ur gropar man fallit i.

Utnyttja drivkraften på universitetet.

Drivkraften är det viktigaste på ett universitet. Den ska tas till vara – vad det än handlar om. Till synes ointressanta projekt och omöjlig forskning. Du kan ha en blivande nobelpristagare i ditt labb, man vet aldrig. Gå på seminarier du inte begriper. Något komplicerat kan mynna ut i något vardagligt begripligt och plötsligt ser man nya sammanhang.

Reagera mot redan förutbestämda experiment. ­

Lyssna och reagera när folk antyder att de redan ­skrivit sin artikel och sen gör experimentet för att se att det fungerar. Tänk tvärtom. Experimentet först och ­artikeln sen. Kanske tänkte man fel, – kanske blir det en ­annan artikel. Undvik övertro på dig själv och dina teorier. Bjud in folk och låt fler vara med. Våga vara lite ödmjuk.