Tellus-projektet presenteras på LERU-konferens

Kvinna fotograferad vid en damm i en park. Foto
Anette Agardh redogör för resultat och erfarenheter från Tellus vid LERU-konferensen om sexuella trakasserier i Genève. Foto: Jenny Loftrup

Anette Agardh är en av huvud­talarna när LERU i dagarna anordnar en konferens för att diskutera sexism och sexuella trakasserier inom akademin.

Anette Agardh, professor i global hälsa, leder det forskningsbaserade Tellus-projektet om trakasserier vid Lunds universitet. Vid konferensen i Genève ska hon bland annat redogöra för resultat och erfarenheter av Tellus och tala om engagemanget inom universitetsvärlden för att diskutera sexism och sexuella trakasserier.

– Landskapet är förändrat efter #MeToo och en hel del har sannolikt blivit bättre, men problemet är inte löst. Det behövs ett fortsatt yttre opinionstryck för att arbetet inte ska tappa fart, inte minst genom uppmärksamhet i media, säger hon.

Förändring tar tid

Anette Agardh poängterar vikten av kontinuerlig och öppen dialog ­mellan universitetet, studentkåren och forskarsamhället.

– Kontinuitet, uthållighet och långsiktighet är jätteviktigt i kampen mot sexuella trakasserier, för det tar tid att förändra attityder. Jag har en väldigt god och kontinuerlig dialog med vicerektor Jimmie Kristensson. Tellus har kopplats till Rådet för jämställdhet och lika villkor och kunskapsunderlaget ligger till grund för planering och implementering av åtgärder.