Trubbigt verktyg släpper igenom plagierade texter

Anonym person skriver på ett tangentbord. Foto
Antiplagiatverktyget Ouriginal upptäcker inte när texter har plagierats från artiklar publicerade på två av de största akademiska förlagen. Foto: Shutterstock

Det verktyg som Lunds universitet använder för att upptäcka plagiat är långt ifrån heltäckande. Risken är stor att studenter som vill fuska aldrig upptäcks.

Antiplagiatverktyget Ouriginal (tidigare Urkund) släpper igenom texter som plagierats från vetenskapliga artiklar publicerade på två av de största akademiska förlagen. Samma sak med flera mindre förlag. Det upptäckte Hervé Corvellec, professor vid institutionen för Service management och tjänstevetenskap, efter att hans kollega ­Tullia Jack slagit larm.

Falsk trygghet

– En av hennes studenter hade kopierat delar av kurslitteraturen ordagrant men Ouriginal reagerade inte. Jag har fått bekräftat att många förlag inte fångas upp av Ouriginal, däribland två av de absolut största. Jag tycker det är jätteviktigt att alla lärare får kännedom om det. Ouriginal är bara falsk trygghet, säger Hervé Corvellec.

Han har varit i kontakt med Mats Blomberg, bibliotekarie på Samhällsvetenskapliga fakulteten och fakultetens representant i Digitala lärmiljöer som ansvarar för ­Ouriginal. Mats Blomberg bekräftar att det finns stora brister i vad Ouriginal fångar upp.

porträttfoto på man med keps. Foto
Mats Blomberg. Foto: Fredrik Vanek

– Det stämmer att de här två förlagen och flera andra inte täcks av Ouriginal. Samtidigt är det det bästa verktyget som finns på marknaden för att upptäcka plagiat och det har upphandlats via Sunet, så ­andra svenska lärosäten använder också det, ­säger Mats Blomberg.

"Måste bli känt bland lärarna"

Elin Bommenel är ledamot i disciplinnämnden. Den första september börjar hon ett nytt, ett och ett halvt år långt uppdrag om akademisk hederlighet. Upp­draget ­gäller hela Lunds universitet. För ­henne kom ­nyheten om bristerna i Ouriginal som en överraskning när Hervé Corvellec berättade.

– Jag tycker det är bra att detta uppmärksammas. Det måste bli känt bland lärar­kåren att Ouriginal inte fångar upp de tidskrifter som många studenter, främst inom de torra fakulteterna, allra helst vill citera, säger Elin Bommenel.

Kvinna med glasögon framför en bokhylla. foto
Elin Bommenel. Foto: Mattias Wellander Löfgren

Lunds universitet har använt Ouriginal och Urkund som textmatchningsverktyg i mer än tio år. Hur många fuskare som slunkit igenom på grund av att alla förlag inte täcks in är det ingen som vet. Trots att det handlar om lång tid tror inte Elin Bommenel att det rör sig om särskilt många.

– Av de som vill fuska tror jag att de flesta till exempel använder olika sajter på ­nätet, inte plagierade artiklar från etablerade ­akademiska förlag, säger hon.

Får inte textmatcha mot de största

Enligt Mats Blomberg litar många ­lärare sannolikt för mycket på Ouriginals ­kapacitet. När verktyget introducerades var det som ett komplement, och inte avsett att vara den enda garanten för att upptäcka plagiat. Väldigt få inom lärarkåren lär enligt honom ha kännedom om att Ouriginal inte har tillstånd att textmatcha studentarbeten mot källor publicerade hos två av de absolut största förlagen samt ett antal andra förlag.

– Lärare som helt förlitar sig på ­Ouriginal bör nog ta sig en rejäl funderare och ta fram en strategi för hur de arbetar. Man kan före­bygga fusk genom att informera om vad som räknas som plagiat. Sen tycker jag man ska tänka på att om uppgifter och tenta­frågor kan besvaras genom att bara klippa och klistra så är det antagligen inga bra frågor och uppgifter, säger han.

Viktigt uppmärksamma brister

Hervé Corvellec upplever att de allra ­flesta som han varit i kontakt med tycker det är bra att bristerna lyfts fram i ljuset.

– Jag tycker det är viktigt att lärare blir uppmärksamma på detta. Att studenterna också får veta det nu när vi går ut med detta är något vi måste hantera. Bristerna hos Ouriginal skapar orättvisa och sätter rättssäkerheten ur spel, säger han.