IT-säkerheten brister – system för central datalagring på gång

Ett tangentbord. Foto
IT-säker­heten vid LU ­måste förbättras, ­menar vice­rektor ­Viktor Öwall. foto: Andras Vas/Unsplash

Oron har ökat i omvärlden, samtidigt ökar acceptansen inom universitetet för skärpta krav på IT-säkerhet – inte minst kraven på hur forskningsdata och annan data lagras.

Vicerektor Viktor Öwall har frågan om IT-säkerhet och datalagring på sitt bord. Enligt honom finns idag en större förståelse bland anställda och ansvariga för att använda en LU-gemensam datalagring jämfört med för bara ett år sedan.

– Man inser att man inte klarar av säkerheten, där lagringen är en central del, på egen hand. Det finns en samsyn kring detta bland dekanerna och som jag upplever det även ute i verksamheten. Det är många som hört av sig och sagt att det verkligen är på tiden, säger han.

Pilot nästa år

Ett system för att centralt kunna hantera all data vid universitetet håller på att byggas upp. Nästa år är tanken att en pilot­verksamhet ska vara igång. Tjänsten omfattar bland annat backup och ska erbjudas gratis till forskargrupper, institutioner och fakulteter. Finansieringen sker med centrala medel.

Framöver ska det bli tydligt för alla vad som krävs för att IT, inklusive datalagring, ska anses säker. Kraven sätts centralt. De som uppfyller kraven behöver inte ansluta sig till det centrala systemet, men de som inte gör det kommer att anslutas eftersom säkerhetsluckor hos en användare riskerar att drabba alla. Beslutet ligger på fakultets- och institutionsnivå och fattas inte av enskilda forskare eller forskargrupper, enligt Viktor Öwall.

Hög säkerhet underlättar samarbeten

Han sticker inte under stol med att bristerna i IT-säkerhet är stora på vissa håll. När det nya systemet är på plats och säkerheten lever upp till MSB:s krav så blir det lättare att samarbeta med andra aktörer.

– Höga säkerhetskrav underlättar betydligt när vi vill vara med i nationella och internationella forskningsprojekt tillsammans med olika parter. Om det inte går att lita på vår säkerhet så kan vi gå miste om viktiga forskningssamarbeten, säger Viktor Öwall.

Ett orosmoln är svårigheten att rekrytera personal inom IT, särskilt inom IT-säkerhet. Kompetensen efterfrågas av arbetsgivare inom såväl privat som offentlig sektor och därför är bristen på kompetent personal stor. Något som lett till höga lönekrav där myndigheter ibland kan ha svårt att konkurrera med företag.