– Att ta fram hållbart biobränsle är en existentiell fråga för flygbranschen, en förtroendefråga kan man säga. Det handlar om att ställa om hela industrin till en bransch som är oberoende av fossila bränslen, säger Johan Bergström, prefekt vid TFHS, en av institutionerna vid LTH.
Ett annat syfte med labbet är att forskningen ska bidra till att trygga svensk energiförsörjning så att Sverige på sikt blir oberoende av externa aktörer.
– Jetmotorlabbet gör att vi skapar en komplett forskningsinfrastruktur för utprovning av framtidens biobränslen, så det är en stor grej för hela LTH. För oss på TFHS kommer det att öka den akademiska närvaron här i Ljungbyhed och även samverkan med industrin, säger Johan Bergström.
Motorer från SK60
De tre jetmotorerna är på plats, men det dröjer lite till innan de kan köras för fullt i det nya labbet. Först ska en rigg byggas. Riggen håller motorerna på plats när forskarna kör dem på olika effektuttag för att testa olika biobränslen. I riggen ska forskarna dessutom bygga in mätinstrument och analysutrustning.
De tre jetmotorerna är fullt funktionella och har suttit i Försvarsmaktens träningsflygplan SK60. När riggen är klar och en motor spänns fast kan forskarna bland annat göra dragkraftsprov, studera förbränningen och undersöka hur materialet i motorn påverkas av bränslet.
I somras berättade Braathens Regional Airlines, BRA, att de genomfört världens första kommersiella flygning med enbart biobränsle. Flygningen gick mellan Malmö och Bromma. År 2045 ska alla flyg drivas av fossilfria bränslen. Till de intressantaste råvarorna och de som forskarna sätter störst hopp till hör restprodukter från livsmedels-, textil- och skogsindustrin.
Används i utbildning
Jetmotorlabbet handlar inte bara om forskning. Det kommer att användas i undervisningen också.
– Vi har ju Flygteknikcenter här i Ljungbyhed som utbildar flygtekniker, och så har vi såklart våra egna pilotstudenter som går teoriutbildning om hur jetmotorer fungerar. Labbet kan också användas vid kurser inom till exempel energivetenskap och maskinteknik, så det finns absolut utbildningar där labbet kan komma att användas, säger Johan Bergström.
Jetmotorlabbet finansieras med strategiska medel från LTH. Enligt Johan Bergström är tanken att det på sikt ska drivas med externa medel.