Framtidens flygbränslen testas i nytt jetmotorlabb i Ljungbyhed

Man sitter på huk intill två flygmotorer. Foto
Johan Bergström, prefekt vid Trafikflyghögskolan, visar upp två av jetmotorerna i det nya labbet. Foto: Rikard Tyllström

I det nya jetmotor­labbet på Trafikflyghögskolan (TFHS) i Ljungbyhed ska forskarna studera framtidens förnybara flygbränslen. Här kommer bland annat bränsle från skogsavfall att testas i Försvarsmaktens jetmotorer.

– Att ta fram hållbart biobränsle är en existentiell fråga för flygbranschen, en förtroendefråga kan man säga. Det handlar om att ställa om hela industrin till en bransch som är oberoende av fossila bränslen, säger Johan Bergström, prefekt vid TFHS, en av institutionerna vid LTH.

Ett annat syfte med labbet är att forskningen ska bidra till att trygga svensk energi­försörjning så att Sverige på sikt blir oberoende av externa aktörer.

– Jetmotorlabbet gör att vi skapar en komplett forskningsinfrastruktur för utprovning av framtidens biobränslen, så det är en stor grej för hela LTH. För oss på TFHS kommer det att öka den akademiska närvaron här i Ljungbyhed och även samverkan med industrin, säger Johan Bergström.

Motorer från SK60

De tre jetmotorerna är på plats, men det dröjer lite till innan de kan köras för fullt i det nya labbet. Först ska en rigg byggas. Riggen håller motorerna på plats när forskarna kör dem på olika effektuttag för att testa olika biobränslen. I riggen ska forskarna dessutom bygga in mätinstrument och analysutrustning.

De tre jetmotorerna är fullt funktionella och har suttit i Försvarsmaktens träningsflygplan SK60. När riggen är klar och en motor spänns fast kan forskarna bland annat göra dragkraftsprov, studera förbränningen och undersöka hur materialet i motorn påverkas av bränslet.

En jetmotor. Foto
En av jetmotorerna i Ljungbyhed. Foto: Jessika Sellergren

I somras berättade Braathens Regional Airlines, BRA, att de genomfört världens första kommersiella flygning med enbart biobränsle. Flygningen gick mellan Malmö och Bromma. År 2045 ska alla flyg drivas av fossilfria bränslen. Till de intressantaste råvarorna och de som forskarna sätter störst hopp till hör restprodukter från livsmedels-, textil- och skogsindustrin.

Används i utbildning

Jetmotorlabbet handlar inte bara om forskning. Det kommer att användas i under­visningen också.

– Vi har ju Flygteknikcenter här i Ljungbyhed som utbildar flygtekniker, och så har vi såklart våra egna pilotstudenter som går teoriutbildning om hur jetmotorer ­fungerar. Labbet kan också användas vid kurser inom till exempel energivetenskap och maskinteknik, så det finns absolut utbildningar där labbet kan komma att användas, säger ­Johan Bergström.

Jetmotorlabbet finansieras med strategiska medel från LTH. Enligt Johan Bergström är tanken att det på sikt ska drivas med externa medel.

Jetmotorlabbet och CESTAP

Jetmotorlabbet är knutet till kompetenscentret CESTAP som bland annat undersöker råvaruförsörjning och råvarukedjor till framtidens fossilfria jetbränslen. Till exempel lignin, som är en restprodukt vid pappers- och kartongtillverkning. Ett 20-tal partners är involverade i kompetenscentret, alltifrån skogsindustrin, via bränsle- och motortillverkare till universitet och andra myndigheter.

CESTAP finansieras till lika delar av Energimyndigheten, forskningsinstitut och lärosäten samt industrin.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English