Utbildning del av nya tvärvetenskapliga projekt

Vid årsskiftet startar nya tematiska samverkans­initiativ. För första gången har utbildning varit ett av urvalskriterierna när ansökningarna gallrats.

I samhället i stort men även på universiteten finns ett allt större fokus på livslångt lärande, både för kompetensutveckling och omställning.

– Utbildning är ett oslagbart sätt att nå ut i samhället med ny kunskap i samverkan med externa aktörer, säger vicerektor Kristina Eneroth.

Tematiska samverkansinitiativ är en tvärvetenskaplig satsning som är unik för Lunds universitet. För att kvalificera sig ska ansökan involvera forskare eller lärare från minst tre fakulteter samt minst en extern aktör. Åren 2017–2021 har tjugo projekt beviljats anslag. Ett mått på att de varit framgångs­rika är att många av profilområdes­ansökningarna startat som tematiska samverkansinitiativ.

Ett syfte med projekten är att hitta lösningar på samhällsproblem och framtida utmaningar genom forskningssamarbete över fakultetsgränser och med samhällsaktörer utanför universitetet.

I år kom det in elva ansökningar. Högst fyra öppnas i den här omgången. Beslutet fattas av rektor i mitten av december. De projekt som väljs ut får upp till en miljon kronor per år över tre år med start vid årsskiftet.

Universitetet har ett antal satsningar som finansieras med interna medel. Förutom de tematiska samverkansinitiativen även profilområdena, projekt som ges via Pufendorf-institutet samt den särskilda satsningen kring Agenda 2030.

– Allt bygger på att forskare arbetar på tvärs över fakulteterna. Det är en unik möjlighet och styrka för Lunds universitet att möta samhällsutmaningarna, säger Kristina Eneroth.