LU satsar på att få behålla prestigefull certifiering

Kvinna med halvlångt hår och glasögon. Foto
Personalkonsult Lena Lindell leder certifieringsprojektets nya fas. Foto: Anna Sjösten

Åtta delprojekt har blivit två i det universitets­övergripande projekt vars huvudsyfte är att LU ska få ­behålla den prestigefyllda certifieringen HR Excellence in Research Award.

Certifieringen fungerar som en garanti för att lärosätet i fråga tillämpar en rättvis och transparent rekrytering och bedömning, har en god arbetsmiljö för forskare samt bedriver ett kontinuerligt utvecklingsarbete inom dessa områden.

En attraktiv arbetsgivare

– Det är ett sätt för universitetet att vara en attraktiv arbetsgivare för forskare i alla skeden av karriären. Dessutom premieras forskarna när de ska ansöka om forskningsmedel inom EU om universitetet omfattas av certifieringen, säger Lena Lindell som leder projektet när det nu går in i sin nya fas.

Under de nästkommande tre åren kommer projektet att fortsätta fokusera på att utveckla arbetet med strategisk kompetensförsörjning och på att öka tillgängligheten till kunskap inom etik och regelefterlevnad för forskarna.

– Till exempel ska ett mycket spännande delprojekt utreda förutsättningarna för att bredda spektrumet av de olika kompetenser som bör vägas in när meriter bedöms vid rekrytering och befordran av forskare och lärare, säger Lena Lindell.

Började 2020

Det har gått två år sedan Lunds universitet ansökte om att få erhålla HR Excellence in Research Award från EU-kommissionen.

I ansökan som skickades in i juni 2020 tog universitetet på sig att utveckla stöd till forskare inom åtta fokusområden med koppling till rekrytering, arbetsvillkor, kompetens- och karriärutveckling samt etiska principer och regelefterlevnad inom forskning. Några månader senare meddelade EU-kommissionen att Lunds universitet kunde titulera sig innehavare av HR Excellence in Research Award.

Fick utmärkelsen proaktivt

– Även om det här är områden som universitetet arbetat med tidigare så behövde vi utveckla en del samt förbättra kvaliteten, man kan säga att vi fick utmärkelsen proaktivt. Vi fick lista vad vi ville förbättra och sen har vi haft två år på oss att faktiskt implementera de åtgärder vi utlovat, säger Kajsa Roubert som varit projektledare under implementeringsfasen.

Bland de åtgärder som införts kan nämnas en onlinekurs i forskningsetik, en webbportal som samlar information kring regelefterlevnad inom forskning. Dessutom blir det tydligare rekryterings- introduktions- och karriärutvecklingsinformation för akademisk personal på både interna och externa webbplatser.