En dag i rektors liv

Man står i en trappa.
LUM följde rektor Erik Renström under en mötesspäckad arbetsdag. Foto: Åsa Hansdotter

Vad gör han egentligen med sin tid, rektor Erik Renström? En hel del visade det sig när LUM följde med under en helt vanlig arbetsdag. Och även om jobbet är omfattande är det så han vill ha det.

Man äter frukost framför dator.
Mejlfrukost hemma i Landskrona. Foto: Åsa Hansdotter

07.00 Frukost och e-postgenomgång

Klockan är sju på morgonen och det är fortfarande mörkt ute. Vid sitt köksbord i lägenheten i Landskrona sitter universitetets rektor Erik Renström med en kanna kaffe och är redan igång med att beta av e-posten och omvärldskolla vad som hänt under natten. Katten Månsson ligger i soffan bredvid, till synes helt ointresserad av vad husse håller på med. Den här tiden är ofta Erik Renströms enda möjlighet att hinna svara på e-post innan dagen och alla möten drar igång. Snart är det dags att ge sig ut i morgon­trafikens kaos in till Lund. Men först ska den dagliga lunchfrallan förberedas. Idag blir det ost och tomat.

Publik tittar på en man på en scen.
Inledningstal på Biomedicinska dagen. Foto: Åsa Hansdotter

08.30 Inledningstal på Biomedicinska dagen

140 förväntansfulla deltagare har samlats till konferens på hotellet Scandic Star, där Erik Renström öppnar dagen med sitt inledningstal.

– Fast först fick jag börja med att be om ursäkt för att jag kom för sent, efter trafik­kaos på Norra ringen.

09.15 Veckoavstämning med Externa relationer.

Hur man hanterar amerikanska studielån, ökar antalet forskningssamarbeten, planerar representationsresor, jobbar i allianser och annat smått och gott.

– En hel del är logistikfrågor – och hur man får ihop folks kalendrar.

'

Personer har möte runt ett bord.
Morgonmöte med Externa relationer. Foto: Åsa Hansdotter

10.00 Rektorssammanträde

Beslut, beslut, beslut. Här går det undan med väl förberedda och förankrade underlag för hela universitetet.

– Kan vara kniviga ärenden och juridiska spetsfundigheter.

11.00 Möte med moderatorn för Framtidsdagarna

Samtal, tal, diskussion – eller kanske allt? På något sätt kommer Erik Renström att vara delaktig under framtidsdagarna på Skissernas museum.

– Universiteten har funnits i 1000 år och är större än någonsin, så de kommer troligen vara en bra att ha även i framtiden.

11.30 Möte med rådgivare på Greater Copenhagen

Om att attrahera och behålla internationella talanger. Och så lite tillväxt, utveckling och innovation på det.

– Mycket bättre möte än jag förväntade mig.

12.15 Digitalt lunchmöte

Var ska det framtida universitetssjukhuset i Lund placeras? LU:s interna grupp fnular på frågan över lunch.

Man äter en fralla.
Dags för lunchfrallan. Foto: Åsa Hansdotter

12.50 Lunch

På väg till lunchen i Wrangel är det flera personer som hugger tag i rektor för ett samtal. När han väl kommer ner i lunchrummet är det bara tio minuter kvar till nästa möte.

– Jag äter oftast bara en fralla till lunch. Det räcker och jag gillar bröd.

13.00 Ledningsgruppsmöte

Vicerektorerna och Erik Renström diskuterar de försämrade ekonomiska tiderna, strategiskt kommunikationsarbete och mediernas skriverier om universitetet.

– Med dagens elpriser blir det inga julstjärnor i år hos universitetsledningen på Wrangel!

En grupp personer promenerar framför ett hus.
På väg till Historiska museet med ledningsgruppen. Foto: Åsa Hansdotter

15.15 Guidad tur på Historiska museet

Ledningsgruppen besöker ibland LU:s kulturella inrättningar. Idag på Historiska museet handlar det om medeltida kyrkor och deras utsmyckning. Och om en egyptisk mumie.

16.10 Förmöte inför kvalitets­dialogerna

Erik Renström har det övergripande ansvaret för kvaliteten på utbildningarna vid universitetet. Idag blir det lite försnack med vicerektorer och representanter från utbildningsstrategiskt stöd.

17.00 Intervju med LUM

Vad är det roligaste med att vara rektor egentligen? Och vad ville Erik Renström bli när han var liten? Till artikeln "16 frågor till Erik Renström".

Man går nedför en trappa.
På väg hem, där kvällsmöte på Teams väntar. Foto: Åsa Hansdotter

20.00 Teamsmöte med SACC

Svenska handelskammaren i USA kan man säga, där Erik Renström sitter i styrelsen. Ett samarbetsprojekt där olika svenska universitet kopplas in för rekrytering både till och från USA.

– Mötena är ofta på kvällen för mig, de bryr sig inte så mycket om svensk tid.