Fler studieplatser när UB byggts om

Fyra personer står lutade mot ett räcke. Foto
Delar av UB:s projektgrupp. Från ­vänster: Jenny Hallström, chef för Avdelningen för publik verksamhet, Håkan Carlsson, överbibliotekarie, Elisabeth Stålesjö, projektledare och Christel Holmberg, projektkommunikatör. Foto: Jan Olsson

Universitetsbibliotekets entréplan ska byggas om och till sommaren börjar förberedelserna. Under ombyggnaden töms den publika avdelningen och antalet studieplatser mer än halveras. Går det enligt planerna ska UB:s innandöme vara både bättre och vackrare när allt är klart lagom till höstterminen 2024.

Det blir bortåt 90 fler studieplatser, större och mer ändamålsenligt utrymme för utställningar, modernare inredning och bättre arbetsmiljö. Men också ett öppnare och mer tillgängligt bibliotek där känslan från utsidan ska följa med besökarna när de öppnar porten och stiger in.

Hej då till brutalismen

– Man ska inte behöva komma rakt in i 70-talsbrutalismen. Det finns alldeles för många historier om hur människor upplever det vackra biblioteket från utsidan, men den som gör misstaget att gå in gör det bara en gång. Den känslan ska vi bygga bort, säger överbibliotekarie Håkan Carlsson.

– Det vi gör är att städa upp själva hjärtat i byggnaden så att det blir mer attraktivt, mer tillgängligt och bättre ur studiesynpunkt för studenter.

En skiss över en lokal.
Så här ska UB:s entréplan se ut efter ombyggnaden. Ritning: Jais Landén Krantz arkitekter

Under våren är allt som vanligt, men till sommaren ska UB packa och tömma den öppna avdelningen på entréplanet och framåt terminsstart stängs den när snickare, elektriker, golvläggare och andra hantverkare bygger om och renoverar.

Böckerna flyttas till tredje våningen under ombyggnadsåret. Där går det att låna böcker, men det blir färre läsplatser.

Tillgänglighet högsta prio

En hel del av materialet på UB får inte lämna huset, bland annat gamla handskrifter. Samtidigt måste det vara tillgängligt för forskare under ombyggnaden.

– Det är nog vår högsta prio, just att hålla allt material tillgängligt, och därför måste vi ha ett antal läsplatser också. Så, studenter som brukar komma hit med sina böcker och läsa får välja något annat ställe under den här perioden, säger Jenny Hallström, chef för Avdelningen för publik verksamhet.

Nya grupprum för studenter

Totalt rör det sig om 1700–1800 kvadratmeter som byggs om. Det motsvarar ungefär halva entréplanet. Det som idag är entréns utställningsyta ska förvandlas till en ankomsthall som öppnar upp mot resten av entréplanet. På så vis kommer besökaren rakt in i biblioteket. Där informationsdisken finns idag blir det en ny utställningshall.

Mezzaninen, mellanvåningen en ­trappa upp, ska också renoveras. Bland annat byggs sex grupprum för studenter, det blir ny trappa och en hiss installeras för att göra mezzaninvåningen tillgänglig för alla. Av de stora läsesalarna kommer Tegnér och Bengtsson att vara stängda under ombyggnaden, medan Wallengren är öppen.

Kaféet stänger

Kaféet i källaren måste hålla stängt under ombyggnaden. Det är i behov av renovering, men finns inte med i den nu planerade ombyggnaden.

– Jag tycker att UB behöver ett bra kafé i huset och jag hoppas att det blir så, men vi vet inte, säger Håkan Carlsson.

UB ägs av Akademiska Hus. Enligt Håkan Carlsson kommer ombyggnaden att innebära en hyreshöjning på mellan fem och tio procent – ungefär lika mycket som den hyres­höjning som väntar efter årsskiftet på grund av inflationen.

UB:s historia

Universitetsbiblioteket grundades 1666, samma år som universitetet. Den nuvarande byggnaden på Helgonabacken invigdes 1907. Sedan dess har det byggts om och till flera gånger, senast 1994.
Samlingarna omfattar idag cirka 130 000 hyllmeter. Allt får inte plats i huset på Helgonabacken, en del förvaras i depåer i och omkring Lund.
UB är ett pliktleveransbibliotek. Det innebär att UB tar emot ett exemplar av allt som trycks i Sverige. Systemet infördes 1698 av Karl XII.
Källa: Universitetsbiblioteket

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English