Stöttar genusstudier i Östeuropa

man i grå tröja. Foto
Jan Olof Nilsson. Foto: Privat

Genusstudier är inget man ska ägna sig åt. Sådan är ofta jargongen i Östeuropa där motståndet är stort och utbildningar hela tiden hotas av nedläggning.
Nu gör Sociologen och Genus­vetenskapliga institutionen i Lund gemensam sak för att stödja kollegor och utbildningar i öst. Särskilt fokus läggs på krigets Ukraina.

– Det är inte bara att man slår ner ­HBTQ-personer på gatan, akademin är utsatt för hård press. Det är därför som den här typen av internationella projekt är viktiga för att genusstudier alls ska finnas i en del länder. Om universiteten kan visa på internationellt samarbete och internationella projektpengar blir det svårare för motståndarna att avveckla dem, säger Jan Olof Nilsson, projektledare vid Sociologiska institutionen.

Träffas på plats

Ett första möte äger rum i Vilnius i Litauen nu i februari. Det är dit som många belarusiska lärare och forskare med inriktning på genusstudier tvingats fly undan förtrycket i hemlandet.

Efter Vilnius är möten inplanerade vid övriga partneruniversitet: Lund, Tblisi i Georgien samt i Charkiv och Kiev i ­Ukraina. Dessutom planeras omkring femton föreläsningar via Zoom där samtliga universitet arrangerar några. För studenterna i Lund innebär det andra perspektiv på genusfrågor och en inblick i förutsättningarna att bedriva genusstudier i andra länder.

Handlar om undervisning

I projektet ingår också att utveckla en plattform där studenter ska kunna ta del av inspelade föreläsningar och litteratur.

– Det här är inte i första hand ett forskningsprojekt, utan vi riktar oss främst mot undervisning i genusstudier. Det handlar också om att generellt öka medvetenheten om de här frågorna på universiteten, säger Jan Olof Nilsson.

Projektet startade vid årsskiftet och ska pågå i 18 månader. Det finansieras av Svenska institutet.