Fem råd till EU för att hantera kriser

Man stående vid husvägg. Foto
Nils-Eric Sahlin har hjälpt EU med krishanteringsråd. Foto: Jan Olsson

Hur ska EU hantera framtida kriser på bättre sätt än hittills? Finns det värden som aldrig får åsidosättas? Medicinetikern Nils-Eric Sahlin har varit vice ordförande i European Group of Ethics som tagit fram krishanteringsråd baserade på vetenskap och etik till EU-kommissionen.

• Regeringar har en moralisk skyldighet att bekämpa fattigdom och ojämlikheter i världen. I länder med stor ojämlikhet och fattigdom är det svårare att hantera kriser. Detta är en mycket stark rekommendation – bekämpar man fattigdom och ojämlikhet kan man förhindra att kriser blir onödigt djupa och komplicerade.
  • Solidaritet ska vara den vägledande principen för all strategisk krishantering. Man måste stärka de institutioner som arbetar för solidaritet, såväl i de olika medlemsländerna som i unionen i stort och globalt.
  • Resurser ska fördelas jämlikt. Principen om alla människors lika värde måste vara utgångspunkten vid fördelningen. Inte minst gäller det resurser inom hälso- och sjukvård under en pågående kris. Man ska i första hand satsa på dem som har störst behov och fördela jämlikt mellan dessa.
  • Krishantering måste bygga på god forskningskommunikation. Under pandemin hände det att enstaka studier lyftes fram trots att de inte granskats fullt ut. Krishanteringen måste vara ärlig och transparent och baseras på god vetenskap och god kommunikation.
  • Förklara alltid varför en åtgärd vidtas. Det är jätte­viktigt att myndigheter talar om varför något ska göras, men också på vilken värdegrund en rekommendation eller ett beslut vilar. Man kan aldrig fatta ett beslut eller en rekommendation baserat på enbart vetenskap – utan värderingar blir det inga beslut. Värdet kan vara att beslutet räddar liv eller att hälsan blir bättre.