Svensk mästare brottas med nanotrådar

Porträttbild på Hossein Jeddi som iklädd träningskläder visar upp sin guldmedalj i brottning. Foto.
I februari blev Hossein Jeddi svensk mästare i brottning i klassen fristil 70 kg. Foto: Privat

I hemlandet Iran har Hossein Jeddi, till vardags doktorand vid LTH, på nära håll sett den verklighet som de iranska kvinnorna tvingas uppleva varje dag. Därför var det en självklarhet för honom att tillägna sitt SM-guld i brottning till alla de som just nu kämpar för rättvisa i Iran.

Brottningen kom tidigt in i Hossein Jeddis liv. Han säger att sporten förmodligen är den populäraste i Iran och att det därför inte var så konstigt att han gick med i en klubb redan som barn.

– Jag började brottas när jag var tretton år gammal och det var en viktig sak för mig ända tills jag började studera på universitetet. Det var inte lätt att fokusera till hundra procent på både brottningen och universitetet samtidigt, så jag bestämde mig för att koncentrera mig på min utbildning ett tag och ha brottningen mer som en hobby.

Forskar om banbrytande detektorer

Efter avklarad masterexamen fattade Hossein Jeddi ett beslut. Han ville utmana sig själv och göra något helt nytt. Sagt och gjort, han sökte en doktorandtjänst vid LTH – och fick den i hård konkurrens. Sedan 2019 forskar han vid avdelningen Fasta tillståndets fysik och är även knuten till NanoLund, Lunds universitets center för nano­vetenskap, och till Högskolan i Halmstad. Där ägnar han sina dagar åt att undersöka hur banbrytande ­detektorer baserade på nanotrådar kan hjälpa oss att upptäcka infraröda strålar som inte är synliga för det mänskliga ögat.

Att se hur forskargruppens upptäckter kan leda till nya möjligheter inom vetenskap och teknologi är en stark drivkraft.

– De infraröda detektorerna kan användas i olika applikationer som kameror med nattseende, medicinsk bildbehandling eller till och med inom astronomi, säger han.

Återupptäckte brottningen

Att lämna Iran för Lund var en stor omställning. Även om Hossein Jeddi tycker att Lund är en mysig och lagom stor stad, har det varit tufft att skapa ett nytt socialt sammanhang från grunden. Därför fick brottningen återigen en central roll i hans liv efter flytten.

– Jag tog kontakt med Svenska brottningsförbundet och frågade om det fanns någon klubb i Lund, vilket ledde mig till IK Dana. Jag är väldigt glad att vara en del av klubben. För det första har jag fått många vänner och klubben är som en familj, vilket gör det så roligt att träna där. För det andra är det värdefullt att få chansen att tävla för ett lag vid sidan av mina doktorandstudier.

Och tävlingarna har gått bra. Väldigt bra till och med. När Hossein Jeddi för första gången tävlade i SM 2021 tog han silver, året därpå blev det guld. Och när SM arrangerades i Skövde i början av februari i år blev han svensk mästare för andra gången.

En röst åt folket i Iran

Efter guldmatchen intervjuades han av SVT Sport och förutom att tacka sina tränare och klubbkamrater tillägnade han sitt guld till folket, framför allt kvinnorna, i Iran som just nu kämpar för ett samhälle fritt från förtryck.

– Eftersom jag är född och uppvuxen i Iran har jag sett ojämlikheten och orättvisan i hur kvinnor behandlas. Medan jag har kunnat utöva brottning i flera år får kvinnor inte ägna sig åt sporten alls. Eftersom jag har sett allt detta och eftersom jag vet vad som pågår där nu, tyckte jag att det minsta jag kan göra är att vara deras röst.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English