”Forskare behöver bli mer medvetna om sin roll”

Porträttbild av Mia Liinason. Foto.
Forskare måste få reagera och agera, frågan är hur, säger Mia Liinason. Foto: Erik Thor

Hur ska forskare förhålla sig till att det finns politiska intressen i deras forskning? Den frågan har aktualiserats den senaste tiden, bland annat i och med Sameh Egyptsons uppmärksammade avhandling och stormningen av Melodifestivalen, då en doktorand från Lunds universitet sprang upp på scenen med ett klimatbudskap.

Mia Liinason, professor i genusvetenskap, har forskat om aktivism i många år och nyligen publicerades hennes bok med fokus på rörelser som kämpar för kvinnors och hbtqi-personers rättigheter i Skandinavien, Turkiet och Ryssland. I sin avhandling om genusvetenskapens framväxt 2011 diskuterade hon frågor som på nytt har blivit aktuella i och med den uppmärksammade avhandlingen och händelserna inne i Malmö arena.

– Det handlar om hur vi som forskare ska förhålla oss till att det finns politiska intressen i vår forskning och hur vi kan behålla vårt oberoende till politikers intressen, säger hon.

Uppmaning till politiker

Förra året skrev drygt 2 000 forskare under en debattartikel i Aftonbladet med konkreta förslag på åtgärder för att rädda klimatet. Artikeln riktade sig specifikt till landets politiker. Mia Liinason säger att hon har förståelse för att detta sker eftersom vi är i ett exceptionellt läge när det gäller klimatet.

– Men ett problem som uppstår när forskare kräver konkreta politiska förändringar är att de hoppar över ett led. Det är politikernas uppgift att komma fram till ett beslut, baserat på olika så kallade målkonflikter.

Anseendet för forskning kan skadas

Kan förtroendet för forskning skadas om vissa sticker ut hakan på det sättet i samhällsdebatten? Det kan hända, menar Mia Liinason. En forskare som tydligt driver en egen agenda riskerar att skada förtroendet inte bara för sina egna forskningsresultat, utan för forskning i allmänhet. Men det är en balansgång, för samtidigt verkar inte forskare i ett vakuum.

– Akademin är en del av verkligheten, vi ska inte sitta här och inte bry oss om vad som händer. Vi måste också reagera och agera, frågan är hur. Forskare behöver bli mer medvetna om vad som är forskarens roll. Och för forskare är det, när allt kommer omkring, kunskapen som är det viktiga.

Allmänheten har också ett ansvar

Även om man hoppas att ens forskning ska väcka uppmärksamhet får det inte bli ett självändamål, menar Mia Liinason.

– Det kan vara lockande att vara lite chockerande, men jag tycker att forskare behöver bli bättre på att hitta olika forum för att komma ut med sin forskning. Dagens uppmärksamhetsekonomi har ett kort minne, och uppmärksamheten drar snabbt förbi. Jag tycker också att allmänheten har ett ansvar att söka upp forskning för att kunna fatta kunskapsbaserade beslut.

Viktigt ämne för doktorander

För doktorander kan det vara svårt att veta hur man ska gå tillväga för att etablera sig som en expert inom sitt område. Mia Liinason råder alla som är nya i forskarvärlden att lita på den vetenskapliga metoden och kunskapsutvecklingen.

– Som forskare vill man förstå mer om verkligheten och hitta lösningar på olika problem. För doktorander kan det vara viktigt att komma ihåg att kunskapsutveckling i sig innebär förändring. Forskning tar tid, men vetenskaplig kunskap har en tyngd som gör att den kan ligga till grund för förändring i samhället. Allmänheten behöver även kunskap för att kunna fatta välinformerade, det vill säga kunskapsgrundade, beslut. Det här är ett jätteviktigt område som vi absolut borde prata mer med doktoranderna om.